Je winkelmand (0)

Een artikel van Bayless Conley

Een bijzonder bemoedigend Bijbelvers vinden we in het boek Jeremia. Gods volk was in gevangenschap in Babylon en de profeet Jeremia zei door de Heilige Geest iets dat grote troost geeft aan iedereen die zich hopeloos voelt. God zegt in Jeremia 29:11: Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.“

God denkt ook precies zo over jou: gedachten van vrede, om je een toekomst en hoop te geven.

Enkele hoofdstukken verder lezen we in Jeremia 31:16-17: “Maar dit zegt de Heer: Huil niet langer, droog je tranen. Je zorg voor hen wordt nu beloond – spreekt de Heer. Ze keren terug uit het land van de vijand. Je hebt een hoopvolle toekomst, je kinderen keren naar hun eigen land terug – spreekt de Heer.”

Je hebt een hoopvolle toekomst.

Het is de moeite waard om deze zin te herhalen: Je hebt een hoopvolle toekomst. De situatie ziet er misschien somber uit. Het ziet er misschien somber uit in het deel van de wereld waar je woont. Het ziet er misschien somber uit in de regio waar je woont; het ziet er misschien somber uit in de stad waar je woont of in je persoonlijke leven. Het lijkt er misschien op alsof de wolken van hopeloosheid boven je leven hangen en alles overschaduwen wat goed en positief is.

Maar ik wil je vandaag bemoedigen en tegen je zeggen dat niet alles hopeloos is. Laten we nog eens kijken naar de verzen van hierboven in Jeremia 29 en 31.

  • God heeft gedachten van vrede en hoop voor jou, niet van rampen.
  • Hij zegt: Je hebt een hoopvolle toekomst.

Zoals deze woorden golden voor het volk IsraĂ«l in Jeremia’s tijd, zo gelden zij vandaag voor jou. Zelfs als je je helemaal alleen en verloren voelt in het land van de vijand, heeft God een toekomst, hoop en een plan voor jou.

En er is nog iets dat je kan helpen hopeloosheid te overwinnen. Het is belangrijk dat je begrijpt dat hoop – net als geloof – voortkomt uit het luisteren naar Gods Woord. De Bijbel zegt dat geloof komt door het horen en verkondiging komt door het Woord van God.

Mijn vriend, zo is het ook met hoop. De duivel zou je graag isoleren zodat je andere mensen niet hoort vertellen over wat God in hun leven heeft gedaan en hoe God hen door situaties heeft gebracht die erg op die van jou lijken. Dit is een waarheid die je moet horen: er zijn andere mensen die precies hetzelfde hebben doorgemaakt als jij. Zij hebben hetzelfde doorgemaakt als ik. En God heeft hen getrouw door dit alles heen geleid. We moeten dit soort verhalen blijven horen in plaats van ons van anderen te isoleren, in ons denken of fysiek.

In Psalm 78 wordt Gods volk aangespoord om de verhalen van Gods macht en tussenkomst in hun leven te blijven vertellen, zodat de volgende generaties “op God zouden vertrouwen” (Psalm 78:5-7). Hoop komt tot leven als we horen wat God voor anderen heeft gedaan.

Uit: maandbrief Bayless Conley, februari 2022

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

De betekenis van Pasen: Hij is opgestaan! – Harrison Conley

Product

Set “Geloof” – 2 dvd’s + boekje

korte video

Ons verlangen en onze visie

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.