vandaag, 22 november 2019

Simson en Jezus – deel 2

Want zie, u zult zwanger worden en een zoon baren. En er mag geen scheermes op zijn hoofd komen. Want het jongetje zal van de moederschoot af als nazireeër aan God gewijd zijn, en hij zal beginnen Israël te verlossen uit de hand van de Filistijnen. (Rechters 13:5)

En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven. (Lucas 1:31)

In de overdenking van gisteren hebben we een aantal bijzondere overeenkomsten tussen Simson en Jezus bestudeerd. Hier zijn nog een aantal parallellen om over na te denken:

  • Simson werd verraden door Delila. Jezus werd verraden door Judas.
  • Simson werd gevangengenomen en gemarteld door de Filistijnen. Jezus werd gevangengenomen en gemarteld door de Romeinen.
  • Terwijl Simson in de tempel van Dagon werd bespot, behaalde hij zijn grootste overwinning en bezorgde hij de Filistijnen de grootste nederlaag. De doden die hij in zijn sterven heeft gedood, waren talrijker dan die hij in zijn leven gedood had. Terwijl Jezus aan het kruis werd bespot door zijn vervolgers, behaalde Hij Zijn grootste overwinning en bezorgde Hij de hel de ultieme nederlaag. En dat deed Hij door middel van Zijn dood.

Er wordt gezegd dat Simson ‘begon met de verlossing van Israël’, wat erop wijst dat zijn werk door anderen voortgezet moest worden. Jezus heeft het evangelisatiewerk aan ons overgelaten. Hoewel Hij de prijs heeft betaald, moeten wij het goede nieuws van Zijn overwinning brengen tot aan de einden der aarde.

Terwijl je over deze overeenkomsten nadenkt, wil ik dat je vooral stilstaat bij de laatste overeenkomst die ik heb genoemd. Als we eenmaal het goede nieuws hebben gehoord, horen wij dragers van het evangelie te worden. Vertel iemand over Jezus en wat Hij voor hem gedaan heeft. Doe dit vandaag!

Bekijk hier de bijpassende uitzending: De wonderbare Zoon Gods





De overdenking van de voorgaande dagen


22 september 2020

Grenzen aan gehoorzaamheid

De laatste paar overdenkingen hebben we geleerd hoe belangrijk God gehoorzaamheid aan de verschillende autoriteiten vindt. En een goede vraag is dan of er ooit een moment is waarop we...


21 september 2020

Gehoorzaamheid op je werk

Ik geloof dat we als christenen de beste werknemers ter wereld zouden moeten zijn. We zouden zo hard moeten werken en zo’n goede houding op ons werk moeten hebben dat we een voorbeeld zijn voor onze collega´s.


20 september 2020

Betaal belasting!

Hoewel ik er niet van houd om hard te werken en vervolgens een groot deel van elke dollar die ik verdien aan de overheid te geven, is het wel het juiste om te doen.


Laat je bemoedigen door de nieuwste bijdragen van Bayless Conley

Ontvang antwoorden per email



Bemoediging per post? Informeer je nu over de maandelijkse brief van Bayless

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Pin It on Pinterest