Je winkelmand (0)

Een artikel van Bayless Conley

Kerstmis staat voor de deur en als christenen hebben we alle reden tot vreugde. Maar soms zit het tegen en is het heel lastig om blij te zijn. Toch heeft God nooit bedoeld dat we ons niet kunnen verheugen. Het is interessant dat in de Bijbel vreugde en tevredenheid vaak samenhangen met beproevingen, geestelijke aanvallen en strijd:

  • Paulus schrijft in 2 KorintiĂ«rs 7:4: In al mijn ellende ben ik vervuld van troost en vreugde.
  • In Jakobus 1:2 staat: Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat.

Of de dingen gaan zoals wij graag zouden willen of niet, of we vrolijk gestemd of terneergeslagen zijn, of de omstandigheden goed of slecht zijn – wij moeten ons altijd verheugen in de Heer.

Want God is het waard dat wij ons in Hem verheugen en jubelen. En vreugde kan ons iets opleveren wat we wanhopig nodig hebben. In Jesaja 12:3 lezen we dat we met vreugde water moeten putten uit de bronnen van verlossing. Jezus zegt ons dat er in het hart van iedere christen een bron van levend water is (of een bron waaruit Gods bovennatuurlijk leven stroomt) (vgl. Johannes 4:10-14). Je hebt dat nodig wat het leven van God je geeft. En vreugde is de emmer waaruit we dit leven kunnen putten.

Misschien zeg je nu wel: “Bayless, hoe kan ik mij verheugen als er zoveel dingen misgaan in mijn leven? Ik ben mijn baan kwijt. Mijn huwelijk is in duigen gevallen. Mijn kinderen maken me gek. Ik heb net deze slechte diagnose gekregen. Hoe kan ik mij daarover verheugen?” Nou, dan wil ik twee gedachten met je delen:

1. Zoek iets waarover je je kunt verheugen. 

Toen Paulus in de gevangenis zat, schreef hij aan de Filippenzen: Sommigen verkondigen Christus met goede bedoelingen, maar anderen doen het weliswaar uit afgunst en rivaliteit. Hun harten zijn er niet eerlijk bij. Maar weten jullie wat? In ieder geval wordt Christus verkondigd en daarover verheug ik mij. (Filippenzen 1:15–18, mijn formulering).

Zelfs in de gevangenis vond Paulus een reden om zich te verheugen. Ook jij en ik zullen altijd iets vinden, waarover wij ons kunnen verheugen.

2. Je moet er bewust voor kiezen om je te verheugen. 

In Habakuk 3:17-18 staat: Al zal de vijgenboom niet bloeien, al zal de wijnstok niets voortbrengen, al zal de oogst van de olijfboom tegenvallen, al zal er geen koren op de akkers staan, al zal er geen schaap meer in de kooien zijn en geen rund meer binnen de omheining – toch zal ik juichen voor de Heer, jubelen voor de God die mij redt.

Misschien heb je te maken met een berg onbetaalde rekeningen, opstandige kinderen of een langdurige ziekte. Je bent niet gelukkig met deze situatie, maar je kunt wel gelukkig zijn in deze situatie.

Verheug je, omdat God een antwoord heeft. Verheug je, omdat Hij je nooit zal verlaten of opgeven. Verheug je, omdat het leven van God dan vrijkomt en dit leven de macht heeft om dingen te veranderen. 

Het is tijd om je te verheugen! Dus put het water van het leven uit de bron van verlossing, waar je ook bent. Put het met lof en vreugde. Het kan geen kwaad als je nu je handen opheft en God begint te loven! Loop gewoon rond in je huis of waar je ook bent en verheug je in de Heer. Door dat te doen, breng je het leven van God in de concrete situatie van jouw leven. En het leven van God, mijn vriend, verandert alles.

Ik wens je van harte gezegende kerstdagen vol vreugde en vertrouwen!

Uit: maandbrief Bayless Conley, december 2021

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.