artikelen van Bayless
Hoe je moet leven in de eindtijd
In de Bijbel lezen we veel over de tekenen van de eindtijd en ook over hoe we moeten leven in de eindtijd. Vandaag wil ik een paar verzen uit 2 Timoteüs 3 met je doornemen.
In 2 Timoteüs 3:1 staat: Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. Het Griekse woord voor “laatste heeft de betekenis van “iets dat zich toespitst”. Het wordt gebruikt om de laatste maand van een jaar, de laatste week van een maand of de laatste dag van een week aan te duiden.
De apostel Paulus vertelt ons hier hoe de samenleving eruit zal zien in de dagen dat de tijd ten einde loopt. Dit betekent dat het gevaarlijke, moeilijke en emotioneel uitputtende tijden zullen zijn.
Dan schrijft Paulus de reden waarom het zo moeilijk, gevaarlijk en uitputtend zal zijn. In 2 Timoteüs 3:2-5 staat verder: De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen PS van Janet en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen!
Deze verzen behoeven nauwelijks uitleg, omdat zij al genoeg zeggen over hoe de samenleving er in deze allerlaatste dagen uit zal zien. Als we er even over nadenken, zijn wij als christenen geroepen om in deze laatste dagen het tegendeel van deze houdingen en eigenschappen te laten zien. Als volgelingen van Jezus moeten wij onzelfzuchtig, vrijgevig, nederig enzovoort. zijn en als sterren schitteren te midden van deze verdorven en ontaarde generatie (Filippenzen 2:15-16).
Ja, wij leven in een tijd van duisternis, maar God wil door ons heen het wonderbaarlijke licht van Zijn Evangelie in die duisternis brengen! Jesaja zei het zo:
Sta op en schitter, Je licht is gekomen, Over jou schijnt de luister van de Heer. Duisternis bedekt de aarde en donkerte de naties. Maar over jou schijnt de Heer, Zijn luister is boven jou zichtbaar. Volken laten zich leiden door jouw licht Koningen door de glans van je schijnsel. (Jesaja 60:1-3)
Wij zien geestelijke duisternis over de hele aarde, maar God wil door ons heen schijnen om verloren mensen te redden zolang er nog tijd is.
Deze verzen uit Jesaja en talrijke andere (zie Jakobus 5:7-8; Openbaring 14:14-16; 2 Petrus 3:9; Mattheüs 24:14) lijken ons zelfs te willen vertellen dat er een grote oogst van zielen voor Gods Koninkrijk zal zijn in de eindtijd voordat Jezus Christus terugkeert. En wij kunnen er deel van uitmaken! Ik vind dat een opwindende boodschap – en dat zou het voor jou ook moeten zijn!
Ik geloof dat we in de eindtijd leven, in de allerlaatste dagen van dit tijdperk. Denk eens even na over de samenleving die Paulus tegenover Timoteüs beschrijft. Klinkt dat niet als onze huidige maatschappij? Voor mij wel.
Wees dus gereed voor de laatste dagen en wacht vol spanning op de wederkomst van Jezus. Leef als Jezus en wees het tegenovergestelde van de maatschappij door vrijgevig, nederig, dankbaar en beheerst te zijn. Loof God, gehoorzaam Hem en toon liefde en vergeving aan de mensen om je heen. Laten we in deze laatste dagen samenwerken om het goede nieuws van Jezus aan de mensen van deze wereld te brengen!
Uit: maandbrief Bayless Conley, mei 2022
-
Geef een reactie
Wil je op de hoogte blijven?
Meld je aan voor onze gratis emails.
God is je helper in tijden van nood…
Ken je de meest effectieve en belangrijke apostel in het hele Nieuwe Testament? Dat is Paulus! Dat hij zo succesvol was, was deels te danken aan de consequente, gulle financiële steun van een bepaalde groep christenen. Deze christenen kwamen uit Filippi, waar Paulus mensen tot geloof had gebracht en een gemeente had gesticht. In feite had je in deze stad de allereerste bekeerlingen in Europa.
Goede beslissingen maken (2)
Soms is het niet makkelijk om het juiste te doen.
Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje
Leer de Heilige Geest beter kennen en ontdek Zijn kracht voor jouw leven!
Rusland: God heeft deuren voor ons geopend
God heeft een paar belangrijke deuren voor ons geopend in Rusland.
Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!
Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.
Het eindtijdchristendom belicht.
Op 14 januari 2016 volgde ik in Bunschoten een Bijbelstudie over de eindtijd waarin Bijbelleraar Frank Ouweneel een aantal gebeurtenissen uit 2015 de revue liet passeren, gebeurtenissen die in de Bijbel reeds voorzien waren. Vragen stellen mocht niet. Aan het eind van de avond, die door veel belangstellenden bezocht werd, kon over dit thema nog een DVD aangeschaft worden en daar bleek veel interesse voor te zijn.
Het boek Openbaring leert ons dat God aan het eind der tijden verschrikkelijke rampspoeden en godsoordelen voor ons in petto heeft, akelige dingen zoals we die bijvoorbeeld zien in horrorfilms waarbij een psychopaat met een sadistisch genoegen mensen afslacht en grote verwoestingen aanricht.
In Openbaring worden godsoordelen beschreven als aardbevingen, een zon die zwart wordt, een maan die in bloed [1] verandert, een hemel die terugwijkt als een boekrol. Alle bergen en eilanden worden van hun plaats gerukt. En dat gebeurt allemaal vanwege de toorn van het Lam, van Jezus (Openbaring 6: 16) die zich eerder nog over een afgedwaald schaapje heeft ontfermd en waarvan gezegd wordt dat Hij eeuwig dezelfde is. Alsof dat nog niet genoeg is wordt er in Openbaring 8 en 9 nog een schepje bovenop gedaan. Er valt hagel en vuur vermengd met bloed dat een derde deel van de gewassen op aarde verbrandt en het derde deel van de schepselen in de zee wordt gedood door ‘iets als een grote berg, van vuur brandende’. Een grote ster, brandend als een fakkel, valt uit de hemel en maakt veel slachtoffers. Ook het derde deel van de zon, de maan en de sterren wordt uitgeschakeld. Een volslagen absurde gedachte als je het heelal in ogenschouw neemt en je niet richt op het naïeve beeld van een hemelkoepel zoals Johannes dat voor ogen had. Ach, waarom zouden gelovigen zich bezighouden met de realiteit van het heelal als de Bijbel de werkelijkheid weergeeft? Vervolgens worden er nog sprinkhanen tevoorschijn gehaald die de mensheid vijf maanden lang zo zullen pijnigen dat velen liever de dood zoeken. In Openbaring 9: 15 lezen we tenslotte dat een derde deel van de mensheid door vier engelen uitgeroeid wordt. Moet je voorstellen, als dat nu zou gebeuren dan zouden dat meer dan 2 miljard mensen zijn!
Hier volgen drie citaten uit ‘Onthulling van het boek OPENBARING’
( http://www.gemeentevangod.nl/onthullingopenbaring.html ):
“De gelukkige Wereld van Morgen onder de regering van de almachtige God zal evenwel niet aanbreken alvorens de mens werkelijk helemaal aan het eind van z’n Latijn is. Niet voordat de mens alle kans heeft gehad en uit-en-ter-na heeft bewezen dat hij absoluut onbekwaam is zichzelf te regeren.
De tijd is gekomen dat de wereld gewaarschuwd moet worden.
De spanningen tussen de nucleaire grootmachten, de broeiende crisishaarden in de wereld, de stijgende misdadigheid, volkerenhaat, religieus fanatisme, terrorisme en andere geweldpleging – dit alles zal deze wereld in een totale chaos van dood en verderf storten zoals nog nooit eerder is voorgekomen en ook nooit meer zal voorkomen.
God, de Schepper, weet waartoe het leidt wanneer de mens zonder Hem probeert te leven. Iedere gebeurtenis van formaat in het wereldgebeuren wordt in de profetieën van God van tevoren afgeschilderd.
Nu is de tijd gekomen dat God de verbazing- en ontzagwekkende profetieën van het boek Openbaring voor het verstand van de mens opent. Zijn ernstige waarschuwing wordt tegenwoordig nadrukkelijk overal ter wereld verkondigd als een getuigenis. Neem deze waarschuwing ter harte en bedenk dat geen van deze toekomstige plagen u hoeft te treffen. U kunt, wanneer u waakzaam en God gehoorzaam bent, waardig bevonden worden aan al deze dingen, die met zekerheid zullen plaatsvinden, te ontkomen!”
“We leven tegenwoordig in een tijd die wezenlijk anders is dan het naar verhouding rustige verloop van de bijna voorbije zesduizend jaar [2]. Sinds de Eerste Wereldoorlog beleefde de mensheid een explosie van geweld. En toch zal datgene wat ons nog te wachten staat alles wat geweest is ver overtreffen!
Kennis is met sprongen toegenomen. Wetenschap en techniek hebben verbazingwekkende prestaties geleverd: massamedia, snelle communicatie- en vervoersmiddelen, maar ook uitvindingen van schrikbarende aard. De mens heeft de atoomkracht ontdekt. De mens heeft geleerd krachten te ontketenen die al het leven op onze planeet kunnen wegvagen.
In deze situatie opent de almachtige God nieuwe kennis voor ons. Goddelijke geheimen, die de mens tot dusver nog niet had begrepen, worden nu aan degenen die God dienen, geopenbaard.
Hier op aarde is namelijk een plan in uitvoering. God laat nu zien hoe de wereldgebeurtenissen zich gaan ontwikkelen en in de vervulling van zijn plan een climax zullen bereiken. De kolossaalste gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis werpen reeds hun schaduw vooruit.
We naderen de laatste crisis kort voor het einde van deze boze en ongelukkige wereld.”
“Na de Grote Verdrukking is er een vreselijke aardbeving, wordt de zon zwart en de maan rood, sterren vallen op de aarde zoals een vijgenboom zijn vijgen laat vallen in een storm en de hemel wordt als een boekrol opgerold. Bergen en eilanden worden van hun plaats gerukt. Wanneer de eerste hemel is ’opgerold’, zal er een nieuwe ’uitgerold’ moeten worden om voort te kunnen bestaan. Mensen staan doodsangsten uit en proberen zich te verbergen voor God.”
Eindtijdchristenen hebben een droevig, somber en angstig wereldbeeld, voor hen staat de wereld alleen maar godsoordelen en natuurrampen te wachten waarbij zeer velen zullen omkomen, nooit zullen zij de zon zien schijnen want als ze naar boven kijken zien ze niet de zon, de blauwe lucht, de prachtige wolken en de schitterende sterrenhemel maar speuren ze met angstige gespannenheid naar de tekenen die op de eindtijd wijzen.
Ze zien niet de tekenen van de vooruitgang, de toenemende bewogenheid en hulpvaardigheid in onze wereld, het vredelievende Europa waar de doodstraf is afgeschaft [3] en waar gedetineerden menswaardig worden behandeld. Ze zien niet een wereld waarin slavernij wordt afgekeurd, waarin men inziet dat vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen en dat iedereen recht heeft op scholing, werk en medische zorg, waarin vrijheid van godsdienst en meningsuiting is gekomen. Ook niet dat er een enorme vooruitgang is geboekt in wetenschappelijke en medische kennis. Ze zien niet de mooie wereld waarin zij leven maar slechts een sombere wereld met een angstaanjagend toekomstperspectief.
Dat eindtijdchristenen in staat zijn de apocalyptische barbaarsheid in hun denken om te buigen is een utopie. Hun manier van denken, de vele boeken die ze over de eindtijd hebben gelezen (bijvoorbeeld die van de evangelist Hal Lindsey), de stellige uiteenzettingen van bevlogen Bijbeluitleggers als Frank Ouweneel en het beklemmende aspect van de wereldpolitiek die er zo mooi op aansluit houden hen gevangen in een net waaruit met geen mogelijkheid te ontsnappen is. Zij leven in een denktunnel, stevig ingesnoerd in de dwangbuis van hun dogmatiek. De Bijbel lezen ze alsof het een routeschema naar de toekomst is. De teksten over haat, wraak en uitroeiing worden keurig ingepast. Het zijn computerprogrammeurs die een programma ontwikkelen waarin het resultaat bij voorbaat vastligt. Dat daarbij mensen onnoemelijk zullen lijden wordt niet stilgestaan, hooguit hoor je ze zeggen dat het eindtijdgeloof een enorme troost kan bieden.
[1] Voor Frank Ouweneel was de ‘bloedmaan’ van 28 september 2015 een teken van de eindtijd uit Openbaring 6: 12. De werkelijke oorzaak van dit verschijnsel was een combinatie van een maansverduistering en de relatief korte afstand tussen de maan en de aarde. De rode kleur van de maan wordt veroorzaakt doordat wij de rode component van het zonlicht zien die door de aardatmosfeer is afgebogen en teruggekaatst is door het maanoppervlak.
[2] Zesduizend jaar, de auteur van deze uiteenzetting blijkt ook nog eens een jonge-aarde creationist te zijn!
[3] Het vaststellen en opleggen van een bepaalde straf is een zaak van de rechtsprekende macht. Dit laat echter onverlet, dat de SGP bij ernstige levensdelicten het opleggen van de doodstraf door een wettige overheid een legitieme straf vindt.
Gedeelte uit de Bijbelstudie over Openbaring 10 door ds. M. Maas (de hervormde vaan, feb. 2023)
De Engel doet drie dingen. Hij zet allereerst z’n rechtervoet óp de zee en zet vervolgens z’n linker op de aarde. Wie Bijbels gesproken z’n voet ergens op zet, drukt daarmee uit: het is mijn eigendom. Het betekent dat Christus de macht heeft over de zee en de aarde. De zee staat in de Bijbel vaak symbool voor de macht van het kwaad, maar die heeft Hij onder de knie en blijft deze ook de baas. De aarde staat symbool voor Gods schone schepping, waar de mensheid helaas een puinhoop van heeft gemaakt. Niettemin blijft recht overeind: ‘Al d› aard› en alles wat zij geeft, Met al wat zich beweegt en leeft, Zijn ‘t wettig eigendom des HEEREN’ (Ps. 24:1 ber.). Hij weet: Christus regeert en schakelt allerlei (wereld)leiders in om bij Zijn doel te komen. Er komen keer op keer erge rampen. Het wordt telkens erger en erger, zwaarder en naarder. Maar te midden van alles wat er gebeurt, staat Christus met Zijn voeten op de zee en de aarde en heeft alles ‘in control’. Hij heeft al overwonnen en zal overwinnen. Voor Hem blijf je toch niet overeind, maar ga je toch door de knieën? Uit diep ontzag? Uit pure aanbidding?
Christus laat vervolgens Zijn stem horen alsof we een leeuw horen brullen. Hij laat
op die manier aan Zijn vijanden horen dat Hij de baas is. Hij roept daarna zeven don- derslagen tevoorschijn. Lees in dit verband ook Psalm 29 eens. Daar is sprake van de stem van de Heere en van donderslagen – tot zeven keer toe. Johannes heeft die donder- slagen gehoord, maar mag er van God geen verslag van doen, omdat ze kennelijk te erg waren voor woorden en voor ons moeten worden weggehouden. Bijzonder. Veel in Openbaring wordt juist wel opgeschreven. Maar dit niet. Wat die donderslagen te zeggen hebben, mogen wij niet weten en kunnen wij niet weten, omdat het gaat over het einde van alle dingen, hoe en wanneer dat
zal zijn, dat is verzegeld. Dat blijft verborgen. Jezus zei ooit dat het niet onze zaak is om te weten wat de Vader in Zijn macht vastgesteld heeft en het ogenblik waarop deze gebeurtenis- sen zullen plaatsvinden.
Commentaar:
Ds. Maas stelt dat Christus de macht over de zee en de aarde heeft maar de realiteit laat een totaal ander beeld zien. Kennelijk heeft Christus onvoldoende macht om te voorkomen dat de mensheid van de aarde een puinhoop maakt en dat is niet zo verwonderlijk als je leest dat Hij wereldleiders inschakelt om bij Zijn doel te komen, i.c. de overwinning op de macht van het kwaad, die Hij al overwonnen heeft maar wat blijkbaar een Pyrrusoverwinning was want waarom zou Hij het anders nog een keer over willen doen? Dat Christus alles ‘in control’ heeft blijkt dus nergens uit. Trouwens wie is verantwoordelijk voor die erge rampen die ons nog te wachten staan? Niet de wereldleiders want die kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor levensbedreigende aardbevingen, modderstromen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, cyclonen en tornado’s? Dan blijft er maar ÉÉN over die hierop wel aangesproken kan worden. Waarom zijn er trouwens rampen nodig om het kwaad (wat moet ik mij daar bij voorstellen, een levensvorm met hoorntjes en een bokkenpoot?) te bestrijden? En dan de manier waarop. Met veel bombarie en tromgeroffel!
Waarom mogen wij niet weten hoe en wanneer dat allemaal gaat plaatsvinden? De reden is dat er geen ‘einde van alle dingen’ zal zijn omdat de Vader niet in staat is om het kwaad te elimineren want anders had Hij, als De Almachtige, het kwaad de eerste keer al met één vingerknip op een geruisloze manier buiten werking gesteld en was de wereld al een oord waar ieder wezen vreedzaam, gezond en gelukkig kan voortbestaan. Zo wordt het ‘einde van alle dingen’ een eindeloos verhaal waarmee de gelovigen aan het Goddelijke lijntje worden gehouden.
Piet Soeteman, april 2023.
De profetie die niet uitkwam (en ook nooit zal uitkomen)
Piet Soeteman
Citaat uit een artikel over de eindtijd:
“Let op deze tekenen, want de Heere Jezus heeft ze niet voor niets gegeven. Er komt een moment dat de bazuin zal klinken. Dat kan zomaar tijdens je werk, in de kerk of als je in de auto zit. Dan zal Jezus verschijnen op de wolken. In mijn gedachten zie ik het gebeuren. Mensen komen uit hun huizen en kijken allemaal in dezelfde richting, want Jezus komt. Alle ogen zullen hem zien. In gedachten hoor ik de reacties: ‘Zie je wel, die christenen hebben toch gelijk gehad’.” (dhr. Dick van den Noort)
De apocalyptische wederkomst van Jezus is een ongeloofwaardige en onbetrouwbare gebeurtenis omdat de menselijke logica voorschrijft dat zo’n toestand nooit kan bestaan. Bovendien geeft de Bijbel aan dat sommige tijdgenoten van Jezus nog tijdens hun leven getuige zullen zijn van zijn wederkomst, dat lezen we bijvoorbeeld in de volgende Bijbelteksten:
“Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.” (Mattheüs 16:28)
“Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.” (1 Tessalonicenzen 4:15)
Jezus zal dus niet ‘op de wolken’ verschijnen want de ooggetuigen van de Wederkomst waarover Mattheüs en Paulus spreken zijn niet meer in leven en na 2000 jaar inmiddels tot stof vergaan. De profetie van de Wederkomst zou dus volgens de Bijbel al lang geleden vervuld moeten zijn maar de geschiedenis maakt daar geen melding van. Mattheüs en Paulus hebben zich vergist. Dat gelovigen nog steeds de valsheid van deze belofte niet inzien weerspiegelt de pathologische basis van hun denken en geloof. Dat is absurd want deze belofte is per slot van rekening een belofte die we objectief kunnen beoordelen!
Op internet kom ik onderstaande reactie op 1 Tessalonicenzen 4:15 tegen:
“Als Paulus zich werkelijk zou hebben vergist dan zou dat zonder meer een heel dramatisch iets zijn, want hij sprak namens God. Wat hij daar zei over die opname en over wij die levend overblijven, laat hij namelijk vooraf gaan met de woorden: ‘dat zeggen wij u door het woord des Heeren’. (St.Vert.) Zou Paulus zich hebben vergist dan zou uiteindelijk degene zich hebben vergist namens wie hij sprak en dat was … God.” (Pé de Bruin, Zoeken in Het Zoeklicht, jaargang 76, nummer 26)
Er moet dus een oplossing voor dit probleem gezocht worden. En die vinden we op pagina 31 van het boekje ‘Een Jood, geraakt door Jezus’ geschreven door Hans Schravesande:
Voor God is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. (dit is een tekst die overigens vaak van stal wordt gehaald om gelovigen te sussen die tevergeefs hun vertrouwen op God hebben gesteld) De aanstaande Wederkomst van Paulus wordt met behulp van 2 Petrus 3:8-9 opgerekt tot een eeuwigheid en daarmee wordt de vergissing van Paulus (en God, want Paulus spreekt immers het Woord des Heeren en die kan zich per definitie niet vergissen) teniet gedaan.
Maar dan de uitspraak van Paulus: ‘wij, die levend overblijven’. Omdat spoedig als eeuwig wordt uitgelegd zijn die ‘wij’ op een bepaald moment allemaal overleden. Dus niemand uit de omgeving van Paulus is levend overgebleven als de Wederkomst zal plaatsvinden. De uitspraak van Paulus is dus onwaar en ook dat geeft een probleem dat om een oplossing vraagt.
Een citaat van theoloog en voorganger Albert Scheer waarin hij op de Bijbelkring van 7 april 2021 (Calvijnkerk Baarn) de uitspraak van Paulus uitlegt: “Wij, dat moet je dan zo verstaan, dat is de christelijke kerk die dan op dat moment op aarde nog zal zijn.” Scheer past een geniale apologetische goocheltruc toe door ‘wij, die levend overblijven’ te interpreteren als de kerk. Paulus zou met die ‘wij’ niet zichzelf en de mensen die hij in zijn brief aanschrijft bedoelen maar de kerk van alle tijden. Zo wordt ook deze vergissing van Paulus opgeheven.
Is hiermee het vraagstuk van ‘wij, die levend overblijven’ overtuigend opgelost?
Ik denk van niet. Want als we de tekst van Mattheüs 16:28 lezen (“Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.”) dan is het glashelder dat Mattheüs hier niet de christelijke kerk voor ogen heeft maar de mensen die hij op dat moment aanspreekt. In feite geeft Mattheüs 16:28 een bevestiging van 1 Tessalonicenzen 4:15 en daarmee komen we tot de slotsom dat, in weerwil van alle apologetische acrobatiek, de visie van Paulus op de Wederkomst een vergissing is.
Het nieuwe Jeruzalem (Openbaring 21 en 22)
Hoe ervaren de ingezetenen het leven in het nieuwe Jeruzalem?
Tijdens de behandeling van het Bijbelboek Openbaring wordt deze vraag dikwijls gesteld en dat heeft mij geïnspireerd om door consequent redeneren een beeld te krijgen van het leven in het nieuwe Jeruzalem.
In de Bijbel wordt gesproken over Gods gerechtigheid, maar gerechtigheid kan niet bestaan zonder wetgeving en die zal strak gehandhaafd moeten worden om een staat optimaal te kunnen laten functioneren. Maar geldt dat ook voor het nieuwe Jeruzalem? De gerechtigheid wordt hier niet opgelegd maar zit in de ingezetenen zelf omdat zij als geheiligden geen kwade dingen meer kunnen doen. Zij zijn geen vrije mensen meer maar vrome conformisten zonder kritisch denkvermogen. Dat impliceert dat de inwoners van het nieuwe Jeruzalem geen wilsvrijheid hebben.
In het nieuwe Jeruzalem is ook de keuzevrijheid beperkt, er is bijvoorbeeld geen godsdienstvrijheid. Eigenlijk is het nieuwe Jeruzalem niet anders dan een theocratische heilstaat. Juridisch is er weliswaar geen onderscheid tussen personen, iedereen is gelijk en ziet er ook hetzelfde uit (Openbaring 3: 5), maar sommigen zijn toch meer gelijk dan anderen, zij hebben meer privileges, zij bepalen het beleid dat uiteraard gefundeerd is op de gereformeerde interpretatie van de Bijbel. (2 Timótheüs 2: 12) In dat opzicht heeft het nieuwe Jeruzalem veel weg van Maoïstisch China.
Met welke activiteiten houden de inwoners van de heilstaat zich eigenlijk bezig?
Het nieuwe Jeruzalem is af, alles in de stad is volmaakt en niet onderhevig aan vergankelijkheid en ook het kwaad ontbreekt. Dat betekent dat er grote werkloosheid onder de bevolking moet zijn want de meeste, misschien wel alle beroepen danken immers hun bestaan aan de vergankelijkheid en het kwaad. Er zijn geen bouwvakkers, schilders, metselaars en monteurs nodig. Ook geen boeren, tuinders en andere voedselproducenten want volmaakte mensen hoeven geen voedsel tot zich te nemen. Er komen ook geen ziekten voor dus is er geen behoefte aan ziekenhuizen, doktoren en verpleegkundigen. Mensen hoeven niet meer opgeleid te worden, dus geen leraren en geen scholen. Het kwaad ontbreekt, dus geen politieagenten, gevangenisbewaarders, advocaten en rechters. En natuurlijk ook geen begrafenisondernemers vanwege het eeuwige leven dat de ingezetenen bezitten. (Openbaring 21: 4) Omdat niets stuk kan gaan, niets aan slijtage onderhevig is of bederven kan is er ook geen vraag naar winkels en reparatiebedrijven, trouwens jaloezie en hebzucht kent men niet dus bestaat er ook niet de behoefte om de huizen te vullen met artikelen die de buren niet kunnen betalen, trouwens er is geen geld in omloop. Dat is geen enkel probleem want er is toch niets te koop, er wordt geen handel gedreven, geen geld verdiend. Winkels, markten, braderieën, beurzen kom je in het nieuwe Jeruzalem niet tegen. Daarom heeft men ook geen bezittingen, laat staan eigendommen zodat het nieuwe Jeruzalem op een communistisch land lijkt. Hoe zit het eigenlijk met militaire functies want de stad moet toch beschermd worden tegen het binnenkomen van ‘iets dat verontreinigt en gruwelijkheden doet en leugen spreekt’? (Openbaring 21: 27) En is daar geen legermacht voor nodig? Ik denk dat er geen leger van mensen is omdat engelen bij de poorten de wacht houden (Openbaring 21: 12) om ‘de honden en de tovenaars en de hoereerders en een ieder die de leugen liefheeft en doet’ de toegang te weigeren. (Openbaring 22: 15)
Wat doen al die ingezetenen de hele dag als ze niet werken? Houden ze zich misschien bezig met sport en spel? Nee, want winnen en verliezen hoort bij een competitieve samenleving en dat is het nieuwe Jeruzalem niet. Zijn er dan misschien culturele activiteiten zoals kunst, muziek en theater waar ze hun tijd aan besteden? Jazeker en daarop geeft de Bijbel een helder antwoord. Een ieder zal namelijk ‘zingen van Gods goedertierenheên tot in der eeuwigheid’. (Psalm 89: 1) Onvermoeid en zonder ophouden want nachtrust hebben deze volmaakte mensen niet nodig, trouwens er zijn überhaupt geen nachten meer. (Openbaring 21: 23) Ze zullen zich in ieder geval niet vervelen.
Hoe voelen de mensen zich eigenlijk in deze nieuwe omstandigheden? Voelen zij zich altijddurend gelukkig zoals je in een volmaakte situatie zou mogen verwachten? Ik denk het niet want gelukzaligheid kan niet los gezien worden van ellende. Blijdschap bestaat immers niet zonder verdriet. Wij ervaren blijdschap omdat wij ook verdriet kennen, die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Blijdschap, gelukzaligheid, is een tijdelijke gemoedstoestand, een toestand die niet eindeloos kan voortduren omdat gelukkige gevoelens steeds weer afgewisseld worden door minder gelukkige gevoelens, dat hoort nu eenmaal bij het normale aardse bestaan. Je geniet van de vrijheid van je vakantie juist omdat je de verplichting van het werk kent. Geluk en blijdschap horen dan ook thuis in een wereld waar vergankelijkheid is en die is niet in het nieuwe Jeruzalem. Daar gebeuren geen dingen die blijdschap of verdriet opwekken, daar is bijvoorbeeld geen geboorte en geen sterfte. Daar zijn geen feesten en plechtigheden, geen verjaardagen, jubilea en begrafenissen. Geen vrolijkheid en gelach op een feest, geen huilende mensen bij een droevige aangelegenheid. Het nieuwe Jeruzalem is een emotieloze samenleving waarin een eeuwigdurende vlakheid heerst.
Preek van ds. A. Jonker op 8 mei 2022 over de opstanding van de doden volgens 1 Korinthe 15:35-49 en Markus 12:18-27.
Een citaat uit zijn preek over huwelijk en seksualiteit in het hiernamaals:
“Man en vrouw? De seksualiteit, dat hoort wezenlijk bij ons menszijn. En straks is daar geen sprake van. Ze trouwen niet en ze nemen niet ten huwelijk dus dan is er ook geen sprake van een seksualiteitsbeleving. Trouwens als we dat vergelijken met Jezus Christus. Hoewel Hij een man was beleefde Hij geen seksualiteit. Dat wij dan lijken op Hem, dus geen huwelijk.”
Volgens ds. Jonker bestaat er geen seksualiteit in het Nieuwe Jeruzalem omdat daar geen huwelijken gesloten worden. Alsof seks alleen binnen het huwelijk plaatsvindt! Jonker bestempelt seksualiteit als een zondige daad en wil die in het Nieuwe Jeruzalem uitbannen, daar wordt niet gevreeën. Maar dat heeft verregaande consequenties want geslachtsdelen zijn overbodig en zullen dus bij het ontvangen van het ‘nieuwe lichaam’ (1 Kor. 15: 42-44) ontbreken en omdat er geen kinderen geboren worden hebben vrouwen ook geen borsten meer. Het verschil tussen man en vrouw bestaat in het hiernamaals niet meer. Iedereen moet op elkaar lijken zodat niemand zich van de ander kan onderscheiden. In het nieuwe lichaam ontbreken meer nutteloze organen. Omdat de hemelse ingezeten zich ook niet meer hoeven te voeden ontbreken bijvoorbeeld alle spijsverteringsorganen vanaf de tanden tot en met de anus. En wat te denken van de schedelinhoud. Die is zeer beperkt want de uitverkorenen hoeven niet meer zelf na te denken dat doet God voor hen.
Piet Soeteman, september 2023.
En hoe vergaat het de niet-uitverkorenen?
Op de dag des oordeels worden allen die niet door God zijn uitverkoren definitief vernietigd:
Openbaring 20:15: “En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.”
Na deze afrekening daalt het Nieuwe Jeruzalem uit de hemel neder, de heilige stad waarin de uitverkorenen eeuwig mogen leven.
Maar dan lezen we:
Openbaring 21:27: “En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.”
Hoezo? Alle slechterikken waren toch verdelgd, in de vlammen omgekomen?
Blijkbaar was ‘de poel des vuurs’ niet heet genoeg en staan ze nu voor de poorten van de heilige stad:
Openbaring 22:15: “Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.”
Engelen moeten ervoor zorgen dat het gespuis de stad niet binnengaat maar ik betwijfel of de boosdoeners dat willen want daar zullen ze hun vrije wil moeten inleveren en net als de vrome ingezetenen ‘eeuwig moeten zingen van Gods goedertierenheên’.
Dus zullen ze eerder kiezen voor het ongebonden leven buiten de muren van de heilige stad.
Piet Soeteman, april 2023.
Hoe fijn is het om dood te zijn?
Niet-bestaan is de meest ideale omstandigheid waarin de mens kan verkeren, immers bestaan, zowel in het hier en nu als in het hiernamaals heeft bestaansimplicaties en niet-bestaan heeft die niet. Als de mens na zijn overlijden blijft bestaan, bijvoorbeeld als ziel voortleeft, dan impliceert dat dat denken en voelen ook blijven bestaan want dat zijn eigenschappen die inherent zijn aan het menszijn. Dat wil zeggen dat in het hiernamaals de mens kan lijden onder nare herinneringen, gedachten en gevoelens zoals verdriet, eenzaamheid en jaloezie. Niet-bestaan heeft die implicaties uiteraard niet. Het mensbeeld dat de kerk voor ogen heeft blijkt dus minder ideaal te zijn dan het mensbeeld van de ongelovige want daarin houdt met de dood het bestaan op.
Piet Soeteman, augustus 2022.