Je winkelmand (0)

Ben jij je ervan bewust dat jouw gedachten een grote invloed hebben op jouw leven? Er is een Bijbelse waarheid en die luidt: Hoe je denkt en wat je denkt bepaalt de richting van je leven.

Daarom is het zo belangrijk om Gods gedachten te aanvaarden. Want alleen op die manier kun je het leven leiden dat Hij voor je bestemd heeft.

In Jesaja 55:6-8 lezen wij: Zoek de HEER nu Hij zich laat vinden, roep Hem terwijl Hij nabij is. Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten, laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien. Laat hij terugkeren naar de HEER, die zich over hem zal ontfermen; laat hij terugkeren naar onze God, die hem ruimhartig zal vergeven. Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.

God nodigt ons uit Hem te zoeken en Hem aan te roepen. Als we dat doen, kan de Heilige Geest ons denken veranderen. Want als je Gods gedachten aanvaardt, kan Hij je alle facetten van Zijn genade schenken – vreugde, genezing, vrede, kracht, leiding, troost en nog veel meer.

Maar daarvoor moet je niet alleen bereid zijn God te volgen, maar ook je eigen gedachten los te laten: Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten, en de onrechtvaardige zijn plannen herzien! De vraag die we ons op dit punt moeten stellen is: “Welke gedachten moeten we precies loslaten?” Ik wil je wijzen op vier fixaties in jouw gedachten die je moet loslaten als je een vruchtbaar, bevrijd en succesvol leven wil leiden.

1. Denk niet: ik zit vast.

Je moet de gedachte achter je laten dat je vastzit in je huidige omstandigheden en dat er geen uitweg voor je is.

Opdat Gods gedachten ruimte in jou krijgen, maak je los van gedachten als: het is altijd zo geweest. Zo was het in mijn familie en zo is het ook met mij. Het zal nooit veranderen. Gods gedachten worden ons geopenbaard door de Bijbel. In 1 Korintiërs 10:13 zegt God: Je hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat je boven jouw krachten wordt beproefd: hij geeft je mét de beproeving ook de uitweg, zodat je haar kunt doorstaan.

Begrijp je dat? Met de beproeving – in feite, op het moment dat je je in de beproeving bevindt – toont God je ook een manier om er doorheen te komen. Wat voor omstandigheden je ook tegenkomt… je zit niet vast!

2. Denk niet: de vijand heeft de overhand.

Nee, de vijand heeft niet de overhand. Sommige mensen denken: De duivel doet dit en dat en de wereld wordt voortdurend door hem aangevallen. Het is waar dat er veel verkeerde dingen gebeuren in de wereld, maar de duivel heeft het niet voor het zeggen. Niet in je persoonlijke leven, niet in je huwelijk en niet in deze wereld!

In Lucas 11 zegt Jezus: “Maar als ik dankzij een kracht die van God komt demonen uitdrijf…” Dit is geen wedstrijd tussen titanen. Het is een wedstrijd tussen de Almachtige God en een verslagen vijand. Je staat aan de kant van de winnaar.

3. Denk niet: mensen willen het Evangelie niet horen.

Je moet het idee verwerpen dat mensen het Evangelie toch niet willen horen, of je nu denkt aan je familie, je buren of je vrienden.

Jezus zei in Johannes 4: “Jullie zeggen toch: “Nog vier maanden en dan komt de oogst”? Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!.” De oogst is nu. De mensen hebben honger, ze willen het nu horen. Dit brengt mij bij de laatste gedachte waar je afscheid van moet nemen:

4. Denk niet: God kan mij niet gebruiken.

God vraagt niet om een uitstekende CV – Hij wil alleen dat je beschikbaar bent voor Hem. Je bent misschien ongekwalificeerd zijn, maar je bent niet gediskwalificeerd.

God kent je en Hij houdt van je. Hij weet alles van je. Hij stuurde Jezus om je te redden. Dat is het uitgangspunt om door God gebruikt te worden. God heeft je op unieke wijze geschapen, en je zult noch de kern van je wezen noch je mogelijkheden ontdekken totdat je met Jezus begint te leven.

En wanneer je begrijpt dat Gods wegen veel hoger zijn dan jouw wegen, naar Hem luistert en Zijn gedachten aanvaardt, zal de richting van je leven volledig veranderen en zul je een vruchtbaar, bevrijd en succesvol leven hebben.

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, september 2022

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.