Je winkelmand (0)

De eerste christenen in Kolosse voelden hetzelfde. Ze verlangden ernaar om hun relatie met God te verdiepen. Paulus schreef hen een brief – de Brief aan de Kolossenzen – om hen in deze context te wijzen op enkele gevaren. Het zijn gevaren waar jij en ik vandaag de dag nog steeds mee te maken hebben.

Valse predikers begonnen de jonge kerk in Kolosse te infiltreren. Ze beweerden speciale toegang te hebben tot grotere kennis over God. Ze zeiden dat ze wisten hoe je nog diepere geestelijke kennis kon krijgen. En veel gelovige mensen die meer over God wilden weten, kwamen onder hun invloed.

Het was een zeer reële bedreiging – een waar we vandaag de dag nog steeds mee te maken hebben. Volgens Paulus waren er twee dingen die de christenen in Kolosse bijzonder kwetsbaar maakten voor deze dwaalleer.

Ten eerste werd de leer met indrukwekkende toespraken ten gehore gebracht. 

Paulus schrijft: Dit alles schrijf ik opdat niemand u met fraaie redeneringen op een dwaalspoor brengt. (Kolossenzen 2:4)

Paulus gaf dezelfde waarschuwing aan de kerk in Rome: Ik spoor u aan, broeders en zusters, op te passen voor degenen die tweedracht zaaien en anderen in de weg staan, en die daarmee ingaan tegen alles wat u hebt geleerd. Ga hen uit de weg, want zulke mensen dienen niet Christus, onze Heer, maar alleen hun eigen lusten, en door fraaie en welluidende woorden misleiden ze argeloze mensen… (Romeinen 16:17-18)

Blijf alert als je een nieuwe predikant hoort, een boek leest of een kerk bezoekt die je nog niet kent! Het kenmerk van betrouwbaar christelijk onderwijs is niet de welsprekendheid van de predikant, maar of zijn woorden overeenkomen met de waarheid in Gods Woord.

Dit brengt ons bij de tweede reden waarom de christenen in Kolosse kwetsbaar waren om van Jezus weggeleid te worden en in dwaling te raken: Ze hadden geen diepe wortels. 

Laten we eens kijken hoe Paulus de christenen vermaande: Volg de weg van Christus Jezus, nu u Hem als uw Heer aanvaard hebt. Blijf in Hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid… (Kolossenzen 2:6-7)

Diep geworteld zijn in Jezus gaat niet vanzelf. We moeten een bewuste inspanning leveren en dieper graven. We moeten Hem leren kennen door de tijd te nemen voor Zijn Woord, tijd door te brengen in gebed en tijd door te brengen met mensen die Hem beter kennen dan wij.

Kortom, als je uit de buurt wilt blijven van de overtuigingen van valse predikers, moet je je wortels diep laten groeien in Jezus en Zijn Woord! 

Het grote thema van de brief aan de Kolossenzen is dat Jezus boven alles staat en altijd voldoende is! Je hebt geen geheime visioenen, hogere niveaus of geestelijke elites nodig. Als je God beter wilt leren kennen, houd dan vast aan Jezus. 

Alle schatten van wijsheid en kennis zijn in Hem verborgen. Maar deze schat ligt niet in de aarde als een klompje goud dat je zomaar kunt oprapen. We moeten ernaar streven en dieper graven in onze relatie met Hem.

Ik bid dat jij je leven en je geloof in Jezus wortelt, in Hem alleen. Hem komt alle lof en eer toe!

In Jakobus 2:26 lezen we: Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood. Ik ben een geestelijk wezen, heb een ziel en leef in een lichaam. Als je me ziet spreken, zie je mijn lichaam, dat geleid wordt door mijn geest. Maar zodra mijn geest – de echte ik – mijn lichaam verlaat, sterft mijn lichaam. En net zoals het lichaam dood is zonder de geest, is geloof zonder daden dood.

God wil dat je geloof levend is en groeit. De enige levensstijl die God behaagt is een leven in geloof (vgl. Hebreeën 11:6). Je daden moeten consistent zijn met je geloof op elk gebied in je leven. Of dat nu in je relaties is, hoe je met geld omgaat, hoe je God aan bidt, of hoe je je werk doet. Dan zullen anderen je geloof aan je daden herkennen.

Misschien is het je ook opgevallen dat er veel christenen zijn die telkens weer horen wat Gods Woord zegt, maar er nooit naar handelen. Hun geloof is vandaag de dag niet veel sterker dan op het moment van hun bekering. Groeien in je leven als christen betekent groeien in geloof. En de beste manier om je geloof te trainen is erop uit te gaan en iets te doen.

Laten we eens denken aan het verhaal van Noach. HebreeĂ«n 11 zegt dat hij een van de grootste voorbeelden van het geloof is. Door geloof bouwde Noach de ark omdat hij werd gewaarschuwd voor dingen die “nog niet te zien waren”. En dan lezen we in HebreeĂ«n 11:1: Dus wat is geloof? Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. Dat betekent dus dat ik geen geloof nodig heb voor iets dat ik kan zien.

God zei tegen Noach: “Het gaat regenen. Daarom moet je een groot schip bouwen.” En weet je wat? Noach ging niet in discussie en hij wachtte niet. Hij ging aan de slag. In de volgende 100 jaar bouwde Noach de ark. En hij deed het door geloof. Niet omdat hij de regenwolken aan de horizon zag. Niet omdat hij de regendruppels op zijn huid voelde. Niet omdat er donder en bliksem was. Nee – omdat God tegen hem had gezegd: Het zal regenen. Door geloof begon Noach zijn ark te bouwen. Hij begon zich voor te bereiden – en dat deed hij 100 jaar lang.

Sommige mensen zeggen: “Ik weet dat God een deur zal openen. Ik ga zodra Hij de deur opent.” Maar waarom zou Hij de deur openen als jij geen stappen in het geloof neemt om je erop voor te bereiden?

Geloof betekent je voorbereiden. Geloof betekent iets doen. Noach redde zichzelf en zijn gezin omdat hij in geloof handelde. Als God je iets vertelt, is het belangrijk dat je reageert en ernaar handelt. Het maakt niet uit of je bewijs kunt zien of niet. Dat is geloof.

Wat heeft God jou opgedragen om in geloof te doen? En welke stappen kun je vandaag zetten om je voor te bereiden? Wacht geen moment langer – ga vandaag in geloof op weg. Je zult versteld staan van wat God voor je ogen doet!

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, september 2023

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.