Je winkelmand (0)

Eeuwenlang hebben christenen van de meest uiteenlopende geloofsgemeenschappen gediscussieerd over wat belangrijker is voor God: ons geloof of onze daden? Maar voor de Bijbel is er geen “of-of”, maar een “Ă©n-Ă©n”. Gods Woord zegt duidelijk: geloof zonder daden is dood.

In Jakobus 2:26 lezen we: Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood. Ik ben een geestelijk wezen, heb een ziel en leef in een lichaam. Als je me ziet spreken, zie je mijn lichaam, dat geleid wordt door mijn geest. Maar zodra mijn geest – de echte ik – mijn lichaam verlaat, sterft mijn lichaam. En net zoals het lichaam dood is zonder de geest, is geloof zonder daden dood.

God wil dat je geloof levend is en groeit. De enige levensstijl die God behaagt is een leven in geloof (vgl. Hebreeën 11:6). Je daden moeten consistent zijn met je geloof op elk gebied in je leven. Of dat nu in je relaties is, hoe je met geld omgaat, hoe je God aan bidt, of hoe je je werk doet. Dan zullen anderen je geloof aan je daden herkennen.

Misschien is het je ook opgevallen dat er veel christenen zijn die telkens weer horen wat Gods Woord zegt, maar er nooit naar handelen. Hun geloof is vandaag de dag niet veel sterker dan op het moment van hun bekering. Groeien in je leven als christen betekent groeien in geloof. En de beste manier om je geloof te trainen is erop uit te gaan en iets te doen.

Laten we eens denken aan het verhaal van Noach. HebreeĂ«n 11 zegt dat hij een van de grootste voorbeelden van het geloof is. Door geloof bouwde Noach de ark omdat hij werd gewaarschuwd voor dingen die “nog niet te zien waren”. En dan lezen we in HebreeĂ«n 11:1: Dus wat is geloof? Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. Dat betekent dus dat ik geen geloof nodig heb voor iets dat ik kan zien.

God zei tegen Noach: “Het gaat regenen. Daarom moet je een groot schip bouwen.” En weet je wat? Noach ging niet in discussie en hij wachtte niet. Hij ging aan de slag. In de volgende 100 jaar bouwde Noach de ark. En hij deed het door geloof. Niet omdat hij de regenwolken aan de horizon zag. Niet omdat hij de regendruppels op zijn huid voelde. Niet omdat er donder en bliksem was. Nee – omdat God tegen hem had gezegd: Het zal regenen. Door geloof begon Noach zijn ark te bouwen. Hij begon zich voor te bereiden – en dat deed hij 100 jaar lang.

Sommige mensen zeggen: “Ik weet dat God een deur zal openen. Ik ga zodra Hij de deur opent.” Maar waarom zou Hij de deur openen als jij geen stappen in het geloof neemt om je erop voor te bereiden?

Geloof betekent je voorbereiden. Geloof betekent iets doen. Noach redde zichzelf en zijn gezin omdat hij in geloof handelde. Als God je iets vertelt, is het belangrijk dat je reageert en ernaar handelt. Het maakt niet uit of je bewijs kunt zien of niet. Dat is geloof.

Wat heeft God jou opgedragen om in geloof te doen? En welke stappen kun je vandaag zetten om je voor te bereiden? Wacht geen moment langer – ga vandaag in geloof op weg. Je zult versteld staan van wat God voor je ogen doet!

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, augustus 2023

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

De betekenis van Pasen: Hij is opgestaan! – Harrison Conley

Product

Set “Geloof” – 2 dvd’s + boekje

korte video

Ons verlangen en onze visie

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.