Je winkelmand (0)

Een artikel van Bayless Conley

Vandaag vieren we het wonder van Pasen, de opstanding van Jezus! Voor mij zijn de Paasdagen altijd heel bijzonder

In overeenstemming met deze tijd, wil ik vandaag met jullie nadenken over vasten. Misschien heb je gevast voor Pasen. Ik krijg vaak de vraag wat het nut van vasten eigenlijk is. En ik beantwoord deze vraag altijd met MattheĂĽs 6:16-18:

Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Jezus zei niet “als je vast”, maar “wanneer je vast”. Dus alle volgelingen van Jezus moeten vasten.

En als we vasten, moeten we er niet te veel ophef over maken. Vasten is iets dat tussen jou en God gebeurt. Maar is je opgevallen wat Jezus in vers 18 zegt?

“En uw Vader, die alle geheimen kent, zal u daarvoor (in het openbaar) belonen.”

Ja, vasten is iets tussen jou en God. Maar de gevolgen ervan zijn tastbaar. Mensen zullen zien dat er iets in je is gebeurd.

Toen ik een jonge christen was en nieuw in het geloof, ontmoette ik een man die een soort herder was van alle hippies in de stad. Hij ontfermde zich over nieuwe christenen zoals ik, die vanuit een gelijkaardige achtergrond tot Jezus gekomen waren.

Op een keer was ik bij hem thuis en ging naar de koelkast om iets te eten te halen. Maar er zat niets eetbaars in – alleen een heleboel wijn.

Dit bracht me innerlijk in de problemen. Niet omdat alcohol op zich slecht zou zijn, maar omdat er allemaal jonge christenen om hem heen waren, van wie velen een verslavingsverleden hadden. En deze man dronk gewoon voor hun neus alcohol.

Omdat ik net zelf christen was geworden vond ik het niet gepast om er met hem over te praten. Dus ging ik naar een vriend en zei: “Kom, laten we een dag vasten en bidden dat God hierover met hem zal spreken.” Dat deden we, en ik had het gevoel dat we ons met God verbonden hadden.

Een week later kwam  de hippie-pastoor naar ons toe en zei: “HĂ©, ik zou graag met jullie willen praten.”  Hij zei, “Weet je, ik heb de vrijheid om alcohol te drinken. Maar ik heb besloten dat ik het niet ga doen in deze omgeving. Ik realiseerde me dat het een struikelblok kan zijn.”

Voor mij was dat een absoluut wonder.

Door te vasten veranderen we God niet van gedachten en halen we Hem niet over om iets te doen wat Hij eerder niet wilde doen. Vasten verandert ons. Het brengt ons in een positie waarin we Gods stem kunnen horen en gebruik kunnen maken van Zijn kracht.

Denk hier eens over na. Je lichaam heeft een stem die dingen zegt als, “Ik heb honger.” “Ik wil een sigaret.” “Ik wil TV kijken.” Voor sommige mensen is dat de luidste stem in hun leven.

Als je vast, leg je je lichaam het zwijgen op en laat je je geest spreken. Je strekt je uit naar God en nodigt Zijn wonder-werkende kracht uit in je leven.

Als je vast, kun je God de tijd geven die je wint door niet te eten. Je kunt die tijd gebruiken om te bidden. Dan kan je geest geestelijke dingen in zich opnemen die anders buiten bereik zijn. Moge God je door gebed en vasten leiden tot grotere geestelijke gevoeligheid en zegen!

Uit: maandbrief Bayless Conley, april 2021

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.