Je winkelmand (0)

Waar zijn de gaven van de Heilige Geest voor? Ik hoor deze vraag vaak – en het goede nieuws is: God wil dat je het antwoord daarop kent!

In 1 Korintiërs 12:1 staat: Broeders en zusters, over de gaven van de Heilige Geest wil ik u het volgende zeggen. Het is dus duidelijk een belangrijk onderwerp! God wil dat je weet waar de gaven van de Geest voor zijn.

Laten we beginnen in de brief aan de Hebreeën. De schrijver van deze brief zegt dat het goede nieuws “is begonnen met de woorden van de Heer… die voor ons bevestigd werden door hen die deze woorden hebben gehoord. Ook God zelf getuigde daarvan, door tekenen en wonderen en allerlei grote daden te verrichten, en door de gaven van de Heilige Geest…” (Hebreeën 2:3-4). Evenzo schrijft Paulus in Romeinen 15:18-19 dat zijn dienst onder de niet-joden gepaard ging met “tekenen en wonderen, door de macht van Gods Geest, zodat ik van Jeruzalem en helemaal tot aan Illyrië volledig het evangelie van Christus verspreid”.

Ik zou hier twee dingen in het bijzonder willen benadrukken. Ten eerste: God bevestigt de verkondiging van het Goede Nieuws door de gaven van de Heilige Geest. En ten tweede: Paulus noemt zijn verkondiging “volledig” waar zij gepaard ging met tekenen en wonderen in de kracht van de Heilige Geest.

Dit zou ons niet moeten verbazen. Tenslotte zegt Jezus in zijn zendingsbevel: “Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede bekend. … Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.” (Marcus 16:15-18)

Laten we naar de context van deze drie passages kijken: In elke passage gaat het erom aan verloren mensen het Evangelie te verkondigen.

Toen ik pas gelovig was geworden, wilde ik enthousiast iedereen die ik ontmoette over Jezus vertellen. Op een dag ontmoette ik een parkwachter in een park en vertelde hem over mijn geloof. Maar hij begon me te bespotten met hatelijke opmerkingen. Op dat moment voelde ik de Heilige Geest tot mijn hart spreken: “Deze man is doof aan zijn linkeroor.” Dus ik zei: “U bent doof aan je linkeroor.” “Hoe weet je dat? “, vroeg hij met wijd opengesperde ogen. “God heeft het me net verteld,” antwoordde ik. “Mag ik voor u bidden?” De man ging niet op mijn aanbod in en ik weet niet wat er van hem geworden is, maar ik weet wel dat de Heilige Geest bovennatuurlijk te werk ging om hem een ervaring te geven die hij niet kon negeren.

Dit is het belangrijkste doel van de geestelijke gaven – de mensen de liefde, genade en kracht van Jezus Christus te tonen in een wereld vol pijn. Houd je ogen dus gericht op het oogstveld en bid dat de Heilige Geest krachtig door je heen zal werken als je de Blijde Boodschap aan verloren mensen brengt!

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, augustus 2022

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.