Je winkelmand (0)

Ze kondigden aan wat er zou gebeuren. Ze waren de boodschappers van goddelijke beloften. Ze gaven instructies over wat mensen moesten doen en zorgden voor hun bescherming – voor, tijdens en na de geboorte van Jezus. En er zijn vandaag de dag nog steeds engelen onder ons – wist je dat? Maar laten we eerst eens kijken naar de tijd rond Jezus’ geboorte:

In Lucas 1 verscheen de engel Gabriël aan de priester Zacharias. Hij en zijn vrouw Elizabeth waren godvrezende mensen. Ze hadden gebeden om een kind, maar waren al op leeftijd en hadden nog geen kind gekregen. Zacharias was in de tempel toen Gabriël, een van de prachtigste engelen, aan hem verscheen. De engel zei tegen hem in vers 13: “Wees niet bang, Zacharia! God heeft je gebed gehoord. Je vrouw Elizabeth zal je een zoon baren en je moet hem Johannes noemen.”

Gabriël legde toen uit hoe Johannes – die we vandaag de dag kennen als Johannes de Doper – de weg zou bereiden voor de Messias. Zes maanden later – dat staat ook in Lucas 1 – verscheen dezelfde prachtige engel aan de maagd Maria, die op dat moment verloofd was met Jozef. Gabriël zei in verzen 30 en 31: “Wees niet bang, Maria, God heeft je Zijn gunst geschonken. Je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen.”

Het is begrijpelijk dat Maria verbaasd was omdat ze nog maagd was. Ze zei in vers 34: “Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.” En dus legde Gabriël haar uit dat “de Heilige Geest over haar zou komen en de kracht van de Allerhoogste haar als een schaduw zou bedekken” (vers 35).

Kort daarna vertelt het evangelie van Matteüs ons hoe een engel naar Jozef kwam en hem vertelde dat hij niet bang hoefde te zijn om Maria tot vrouw te nemen, omdat haar zwangerschap van God kwam.

Na de geboorte van Jezus kwam een engel naar de herders in het veld en verkondigde hen de geboorte van de Verlosser. Toen kwam er een hele schare engelen, die in Lucas 2:14 God prezen met de woorden:

“Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die Hij liefheeft!”

Maar daar bleef het niet bij wat de inzet van de engelen betreft. Na de geboorte van Jezus werd Jozef door een engel gewaarschuwd dat Herodes zou proberen het kind te doden. Daarom kregen ze de opdracht om naar Egypte te vluchten. En dat deden ze. Nadat Herodes stierf, kwam de engel terug en vertelde Jozef dat het weer veilig was voor hem en zijn familie in Israël en dat ze terug konden keren.

In de Bijbel zien we dus telkens weer hoe engelen godvrezende mensen helpen, begeleiden, beschermen en bemoedigen in heel verschillende situaties en op heel verschillende manieren. En dat is vandaag de dag niet anders!

Ook vandaag de dag zijn engelen aan het werk onder Gods kinderen. De Bijbel zegt dat engelen “geesten zijn die door God zijn uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding” (Hebreeën 1:14).

En dat zijn wij! Engelen zijn dienende geesten die uitgezonden zijn om ons, die deel zullen krijgen aan de redding, te helpen. Ze ondersteunen ons, zorgen voor ons en helpen ons om Gods wil te doen. Engelen helpen ons om vast te houden aan de goddelijke beloften en laten ons zien welke wegen we moeten bewandelen.

Engelen zijn waarschijnlijk veel meer betrokken bij je leven dan je je realiseert. Er zijn waarschijnlijk talloze vreselijke dingen die je niet zijn overkomen door de onzichtbare dienst van engelen – en talloze goede dingen die je wel zijn overkomen door hun hulp.

Als je Gods beloften voor jou aanvaardt en instemt met Gods Woord, zullen engelen worden uitgezonden om voor jou actief te zijn!

Ik hoop dat deze woorden je vandaag bemoedigen en dat je begrijpt welke belangrijke rol engelen in je leven spelen om je te leiden, te beschermen en aan te moedigen.

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, december 2023

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

De betekenis van Pasen: Hij is opgestaan! – Harrison Conley

Product

Set “Geloof” – 2 dvd’s + boekje

korte video

Ons verlangen en onze visie

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.