Je winkelmand (0)

Een artikel van Bayless Conley

Vraag je je wel eens af waar je gedachten vandaan komen – van God, de duivel of van jezelf? Nou, het meeste wat we denken komt van onszelf.

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen: “Ik wilde eigenlijk in supermarkt A boodschappen gaan doen, maar toen zei de Heer tegen mij dat ik naar supermarkt B moest gaan. En ik wilde rijst kopen, maar de Heer zei tegen mij: ‘Nee, koop pasta.’ En toen wilde ik een kropsla kopen, maar toen zei de Heer: ‘Nee, neem ijsbergsla.‘“

Misschien had je het niet verwacht maar als mijn vrouw Janet en ik boodschappen gaan doen, dan gaan we gewoon. We houden geen gebedsbijeenkomst vooraf. Ik schrijf mijn boodschappenlijstje zelf – geheel zonder goddelijke openbaringen, profetische indrukken of woorden van erkenning. En wanneer ik golf, spreekt God niet met mij over alle details – bijvoorbeeld of ik een 8-ijzer moet gebruiken of liever een pitching wedge voor een bepaalde shot. Ik speel gewoon en heb er plezier in.

Het is belangrijk dat we begrijpen dat de meeste gedachten in ons hoofd gewoon van onszelf komen. Desalniettemin mogen wij niet vergeten dat wij geestelijke wezens zijn die in een aards lichaam leven. Ons hart en onze geest is door God zo geschapen dat wij geestelijke impulsen zoeken en ernaar verlangen – en deze impulsen komen altijd ofwel van God ofwel van de duivel.

De vraag die wij ons dus moeten stellen is: Hoe kunnen wij onderscheiden of een gedachte van God komt of van de duivel?

Als een gedachte van God komt, zal deze gedachte Jezus eren. Toen Petrus zei: “U bent de Messias, de Zoon van de levende God“ (Matteus 16:16), anwoordde Jesus: “Dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.“ (vers 17).

Impulsen van God maken Jezus groot. Jezus zegt in Johannes 15:26: “Wanneer de pleitbezorger komt 
 zal die over mij getuigen.” In Johannes 16:14 zegt hij: “Hij zal mij eren.” Als inderdaad de Heilige Geest aan het werk is en spreekt, wordt Jezus geĂ«erd. Hij staat in het middelpunt van alles wat God doet.

Maar als wat je hoort je wegleidt van Jezus en als Jezus er niet het middelpunt van is, dan is het niet God die spreekt.

Laten we ook niet vergeten dat gedachten die van God komen, ook altijd van belang zijn voor de gemeente. Jezus zegt in Matteus 16:18: “En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.“ 

Gedachten die uit de hemel komen, hebben altijd iets te maken met de opbouw van de gemeente. Gedachten die uit de hel komen, hebben altijd iets met de vernietiging van de gemeente te maken.

Wat jouw huidige gedachten ook mogen zijn, als zij je op een weg brengen die je van jouw gemeenschap verwijdert, dan komen die gedachten niet van God. En als God tot je spreekt of je iets openbaart, zal dat nooit in strijd zijn met de Bijbel.

Wees gezegend!

Uit: maandbrief Bayless Conley, oktober 2021

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je het artikel goed?

Deel 'm dan gerust op social media of stuur 'm door om anderen te bemoedigen.

Ook interessant voor jou?
artikelen

Gods beloften gelden ook voor jou vandaag

uitzending

Vertrouw je God of je verstand? (2)

Product

Set “Wie is de Heilige Geest?” – dvd + boekje

korte video

Rusland: God heeft deuren voor ons geopend

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.