Je winkelmand (0)

De betekenis van Pasen: Hij is opgestaan! – Harrison Conley

Vraag jij je ook soms af waar Pasen goed voor is? Jezus stond op uit de dood – voor wie? Voor jou! Dat is het goede nieuws. Harrison Conley legt uit waar het precies om gaat. En hij laat je vijf kenmerken van Pasen zien die ook jouw leven zullen veranderen!

Downloaden als PDF
  • Dag, vriend. Welkom bij deze uitzending en goede paasdagen toegewenst. Een gezegende opstandingsdag toegewenst. We hebben vandaag een heel bijzondere paaspreek voor je. Harrison Conley, onze oudste zoon en de hoofdpredikant hier, heeft deze preek hier gehouden en ik weet zeker dat die je zal zegenen. Hij zal je versterken en bemoedigen, dus zet je schrap voor deze paaspreek. Luister, mensen. Christus is opgestaan. Hij is opgestaan. Dat voelt zo goed, we doen het nog eens. Christus is opgestaan. Hij is opgestaan. Ja, dat is Hij inderdaad. Lucas 24. Dat wil ik vandaag met jullie lezen. Lucas 24 vers 1: “En op de eerste dag van de week gingen zij, heel vroeg in de morgen naar het graf en brachten de specerijen mee die zij gereedgemaakt hadden. Zij nu vonden de steen afgewenteld van het graf. Toen ze naar binnen gegaan waren, vonden zij het lichaam van de Heere Jezus niet. En het gebeurde toen ze daarover in twijfel waren zie, twee mannen stonden bij hen in blinkende gewaden. En toen zij zeer bevreesd werden en het gezicht naar de grond bogen zeiden die tegen hen: Waarom zoekt u de Levende bij de doden? Hij is hier niet, maar Hij is opgewekt.”

    Dat zijn de drie belangrijkste woorden die ooit zijn uitgesproken. Dit zijn de allerbelangrijkste drie woorden aller tijden: Hij is opgewekt. Dat is de strijdkreet en het hart en de ziel van elke gelovige. Ik mag kort tot jullie spreken vanochtend en ik wil jullie wijzen op deze opgewekte Zaligmaker en het lege graf. De meesten van ons komen hier wel lang genoeg of zijn zo bekend met de kerk dat ze het verhaal van Pasen en de opstanding wel kennen. We hebben de verzen net gelezen. We kennen de personages en het verhaal. Maar ook al ben je kerkelijk opgevoed en kom je hier regelmatig: wanneer heb je voor het laatst eens echt stilgestaan bij wat de opwekking van Jezus betekent voor jou als gelovige? Ik ga vandaag uitgebreid in op het woord opwekking. Ik wil vijf dingen met jullie delen over Jezus’ opwekking en de betekenis daarvan voor ons. Aantekeningen maken zou vrij simpel moeten zijn. Het is goed te volgen. Het gaat dus over de opwekking. Punt één is herdefiniëring. Opwekking betekent herdefiniëring. Als je het verhaal over de opwekking en Pasen leest wordt wel duidelijk dat God alles kan gebruiken voor Z’n eigen verheerlijking. Kijk niet verder dan het kruis. Kijk niet verder dan het graf. Die dingen herinneren ons eraan dat God een God is die verlost een God die transformeert en een God die herdefinieert. Kijk eens naar het kruis. Of ga verder terug, naar de zweepslagen die Jezus onderging voor Z’n kruisiging. Die dingen staan voor marteling, pijn, lijden en gebrokenheid. Maar door de opwekking en door de macht van God zijn die dingen geherdefinieerd. Het zijn nu andere namen en monumenten voor zaken als vrede heelheid, genezing, kwijtschelding. Wat ooit was bedoeld als symbool voor enorme schaamte, het kruis is nu een prachtig baken van verlossing geworden. Vandaar dat velen een kruis als kettinghanger of oorbel dragen. Sommigeb hebben een kruistattoo. Het is voor ons geen beeld van schaamte. Het herinnert ons juist aan de geweldige genade van God. God is de God die herdefinieert. Denk aan het graf. Voor ons staat het graf voor de dood, voor verwarring en de laatste nederlaag. Maar door de opstanding van Christus heeft het graf voor ons als gelovigen z’n greep en macht verloren. De dood is geen vijand meer, maar een vriend. Het zien van het lege graf vult ons met hoop, niet met wanhoop. We hebben hoop, omdat we uiteindelijk zullen overwinnen door Christus Jezus. En als we daarover nadenken, worden we blij want als God dingen als het kruis en het graf kan herdefiniëren dan kan God zelfs op onze slechtste dagen, in onze grootste wanhoop en zelfs als ik m’n leven onherstelbaar heb verwoest die dingen goedmaken en uiteindelijk herdefiniëren voor Zijn glorie. Dat betekent de opstanding. Dat God mijn leven herstelt nadat het is verwoest. Hij herdefinieert mijn pijn en verdriet tot iets moois, voor Zijn glorie. Maar de opstanding staat niet alleen voor herdefiniëring. De opstanding is ook onweerlegbaar. Dat is m’n tweede punt. De opstanding is geen verzonnen sprookje om christenen te hersenspoelen. De opstanding is geen hoax die de discipelen gebruikten om de menigte een dode, religieuze, ethische code op te dringen. Nee, de opstanding van Jezus is juist een onweerlegbaar feit. Het is onbetwistbaar, onbetwijfelbaar en ontegensprekelijk. Mooi woord, hè? Veel mensen denken dat je alleen in de Bijbel over de opstanding leest maar dat is niet waar. Er zijn historische teksten die beschrijven hoe Jezus opstond uit de dood. Er is bewijs voor. Als je dat bestudeert, zal dat je veranderen. Er zijn historische, seculiere verslagen. Zo leefde er ene Josephus in de tijd van Christus een seculiere, joodse historicus die over de opstanding schreef. Je had de Romeinse bestuurder Pontius Pilatus. In z’n privébrieven schreef hij over Jezus’ opstanding. Maar naast die seculiere verslagen spreekt de Bijbel duidelijk over de opstanding. Ik wijs jullie op drie Bijbelse feiten of getuigen die wijzen op de opstanding. De eerste getuige is de getuige van het lege graf. Alle andere religieuze ‘verlossers’ liggen nog steeds in hun graf. Ga maar naar het graf van Mohammed of Boeddha. Die liggen er nog steeds in. Maar Jezus is anders. Hij heeft Zijn graf een paar dagen geleend. Hij ligt er niet meer in. Hij is opgestaan. Het lege graf spreekt voor zich. De vrouwen gaan met Pasen naar het graf en zien dat de steen is weggerold. Ze kijken in het graf en zien dat Jezus er niet is. Ze halen direct de discipelen. Die gaan ook naar het graf en zien ook dat Hij er niet meer in ligt. Maar het waren niet alleen de vrouwen en discipelen. Het was in Jeruzalem en het was Pesach. Toen bekend werd dat het graf leeg was, ging de hele stad kijken. En met Pesach was de bevolking van Jeruzalem ongeveer vertienvoudigd. Volgens historici had Jeruzalem in die tijd zo’n 100.000 inwoners. Maar Pesach was een pelgrimfeest, mensen kwamen om dat te vieren. Daardoor had de stad ineens een miljoen inwoners. En toen bekend werd dat het graf leeg was wilden al die mensen met eigen ogen zien dat de Verlosser er niet meer in lag. Daarna gingen ze weer naar huis en verspreidden ze het nieuws over de wereld. Het lege graf spreekt voor zich, maar niet alleen de vrouwen en discipelen zagen het. Niet alleen de stad Jeruzalem heeft het gezien. Ik heb het ook gezien. Ik heb bij het graf gestaan en erin gelopen en ik heb met m’n eigen ogen gezien dat Hij er niet in lag. Hij lag er niet in. We hebben er een foto van. Hier zie je mij bij het graf staan. In m’n UCLA-shirt. Sorry voor al m’n USC-vrienden. Er is een oud gezegde: de steen is niet weggerold zodat Jezus eruit kon, maar zodat wij erin kunnen. Zodat wij erin kunnen en ervan kunnen getuigen dat het graf leeg is. Dan nu de tweede Bijbelse getuige van de opstanding: verslagen van ooggetuigen. Je kunt zeggen wat je wilt over dat lege graf maar om verslagen van ooggetuigen kun je niet heen. Het zijn namelijk niet één of twee getuigenissen. Het is niet alleen het woord van Maria of de elf discipelen die bij het graf waren. In 1 Korintiërs 15 noemt de apostel Paulus vijf verschillende momenten waarop de opgestane Jezus verscheen. Paulus noemt zelfs de mensen die Hem hebben gezien. Zo van: praat maar met hen. Ze leven nog en zullen je zeggen wat ze hebben gezien. Zo schrijft Paulus dat Jezus verscheen aan een groep van 500 mensen. In Handelingen 1 staat dat Jezus na Z’n opstanding 40 dagen lang met mensen sprak voor Hij voor de ogen van Z’n discipelen opvoer naar de hemel. Er is een theorie dat iedereen die Jezus heeft gezien, dezelfde hallucinatie had. Of dat het een samenzwering was, een enorme hoax. Maar er waren zoveel mensen die de opgestane Heere hadden gezien dat het onmogelijk een hallucinatie kan zijn geweest. En het is ook onmogelijk dat zoveel mensen hetzelfde zeggen. Het is geen hoax. Hij leeft echt. Dan nu de derde getuige van de opstanding. Dat is de verandering van de discipelen. Als Jezus niet uit de dood was opgestaan hoe kan het dan dat deze eerst zo laffe en wispelturige discipelen ineens veranderden in dappere, uitgesproken leiders? In de nacht van Jezus’ arrestatie ontkent Petrus drie keer dat hij Jezus kent. Maar na de opstanding en nadat ze Jezus met hun eigen ogen hadden gezien gingen alle discipelen op pad om de wereld op z’n kop te zetten. Veel van hen zijn als martelaar gestorven voor hun geloof. Vertellen over Jezus en de opstanding kostte hen hun leven. Hoe was zo’n verandering mogelijk? Dat was mogelijk omdat Jezus weer leefde. Dit zijn drie fundamentele bewijzen drie getuigen die samen om een oordeel vragen. Dit zijn onweerlegbare bewijzen van de opstanding van Jezus. Dan gaan we nu naar het volgende punt, waar ik altijd heel enthousiast van word: Dezelfde macht. Met de opstanding van Jezus is Zijn bovennatuurlijke leven ons leven geworden. Paulus schrijft hier zo mooi over in Romeinen 8. Romeinen 8:10: “Als Christus echter in u is dan is het lichaam wel dood vanwege de zonde maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont…”

    Stop. Als jij gelooft in Christus en Zijn Opstanding en Hem je Verlosser noemt, word je gevuld met Zijn Heilige Geest. Romeinen 5 vers 5: “De liefde van God is in onze harten uitgestort door de Heilige Geest.”

    Zo verlost God je, door je te vullen met Zijn Heilige Geest. En Paulus zegt: “En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook leven…”

    Mooi, dat leven. Dat betekent letterlijk opwekkingskracht. “…zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft ook leven geven aan uw sterfelijke lichamen door Zijn Geest, Die in u woont.”

    Geweldig. Dezelfde macht die Jezus heeft doen opstaan de Heilige Geest die die macht gebruikte, woont nu in ons en geeft onze sterfelijke lichamen ook die bovennatuurlijke opwekkingskracht. Laat ik het anders zeggen. De opstanding is niet alleen een viering. Ik ben blij dat we hier met z’n allen de opstanding vieren maar de opstanding is meer dan een viering. Het is een krachtige en persoonlijke ervaring. Daarom zegt Paulus in Filippenzen 3: “…opdat ik Hem mag kennen…”

    De opgestane Christus. “…opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding.”

    Wat betekent dat? Dat betekent dat als Pasen voor jou meer wordt dan alleen een verhaal als jij al je vertrouwen stelt op Jezus en wat Hij voor ons heeft gedaan dan wordt de bovennatuurlijke macht van God losgelaten in jouw leven. En dan komt dezelfde Heilige Geest die Jezus heeft opgewekt in jou wonen en Zijn macht is zo ontzettend bovennatuurlijk dat die je finaal zal veranderen van binnenuit. Je zult er nog hetzelfde uitzien, maar van binnen heel anders zijn. Het is zo bovennatuurlijk dat Jezus het wedergeboren noemt. Paulus zei: “Als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping.” Dan is geestelijk gezien al het oude verdwenen en alles gloednieuw geworden. De Bijbel zegt dat we voor de opstanding dood waren door onze zonden en overtredingen. We waren slaven van de zonde, van de verlangens van ons vlees. Maar door de opstanding en door het bovennatuurlijke leven van God in ons zijn we niet langer slaven van de zonde en van dood naar levend gegaan. Zo bovennatuurlijk is het evangelie dus. Het is niet een slecht mens veranderen in een goed mens. Als de opstandingskracht van God in jouw leven komt, neemt die je finaal over. Het maakt iemand die dood is weer levend. Dat doet de kracht van God in ons. We zijn opgewekt samen met Christus Jezus. “Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.” We hoeven ons niet meer te laten leiden door onze zondige verlangens en onze oude manier van denken en doen. Maar als we eerlijk zijn in de kerk vanochtend, en dat is altijd goed dan weten we allemaal wel wat het is om vast te zitten in oude, zondige patronen. Dat we tegen beter weten in toch ten prooi vallen aan bekende zonden. Dat je in de spiegel kijkt en denkt: ik dacht dat het anders zou zijn. Het voelt alsof ik altijd twee stappen vooruit ga en dan weer een stap terug. Hoe vaak voelen we ons niet machteloos omdat we wilden veranderen? We wilden het juiste doen. We wilden meer discipline opbrengen, maar vervallen continu in dezelfde zonden. Ik heb dit ontdekt in m’n leven: als ik op eigen kracht probeer te veranderen, lukt dat maar zelden. Daar heb ik een hogere macht voor nodig. Dat is het mooie aan de opstanding. Daardoor hoef je dit niet alleen en op eigen kracht te doen. Want dezelfde kracht die Jezus uit de dood heeft opgewekt, woont nu in ons. En als we vertrouwen op Zijn kracht en niet op die van ons zelf dan kunnen we het gat dichten tussen wie we zijn en wie God wil dat we zijn. Zoals Jezus tegen Paulus zei: “Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.”

    Waarop Paulus zei:

    “Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden opdat de kracht van Christus in mij komt wonen. Daarom heb ik een behagen in zwakheden, in noden in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig.”

    Dat is dezelfde macht die Jezus heeft opgewekt. Die komt in elk van ons wonen. En dan nu nog snel de laatste twee punten. Punt vier is het eeuwige leven. Dankzij de opstanding heb ik de vaste en zekere hoop dat het moment waarop dit fysieke lichaam sterft, niet mijn einde zal zijn. Als dit lichaam sterft, begint juist mijn eeuwige leven. Zoals we vanochtend zongen: ‘Ain’t no grave gonna hold me down’. Ik zie m’n docent Engels gewoon huiveren omdat ik ‘ain’t’ zeg. ‘Ain’t no grave gonna hold my body down.’ Maar net zoals Christus is opgewekt zal ik ook worden opgewekt en voor eeuwig een nieuw leven krijgen. 1 Korintiërs 15 gaat hier uitgebreid op in. In de Bijbel staat dat omdat Christus is opstaan er een dag zal komen waarop wij onze sterfelijkheid zullen verliezen en onsterfelijk zullen worden. Dan zullen we een nieuw en verheerlijkt lichaam krijgen, net als Christus. Een lichaam dat niet vatbaar is voor ziekten, zonden, de dood en verval. We zullen net als Hij zijn. We zullen heel zijn. De Bijbel zegt dat op die dag Hij alle tranen van onze ogen af zal wissen. Al het onrecht zal worden rechtgetrokken. De dag waarop wij Koning Jezus zullen zien, komt snel. De Bijbel zegt dat we nu nog door een spiegel kijken. Alles is nog wazig, we zien nog niet goed wat glorie inhoudt. Maar als we van sterfelijk naar onsterfelijk gaan en het eeuwige leven in stappen dan zullen we pas echt goed zien wat Jezus voor ons heeft gedaan. En als we Hem zien en Z’n liefdevolle ogen zien waarmee Hij ons aankijkt dan zullen we op onze knieën vallen onze kroon voor Zijn voeten neerwerpen en het uitroepen met het hemelse leger: Heilig, heilig, heilig is het Lam van God. De opstanding betekent eeuwig leven. En omdat Jezus is opgestaan uit het graf, zullen jij en ik dat ook doen. En dan ten slotte mijn vijfde punt. Dat is het woord nu. Nu. Je hebt nu de preek over de opstanding gehoord. Wat ga je ermee doen? Je hebt nu de preek over onze geweldige Verlosser gehoord. Wat ga je ermee doen? Je hebt nu gehoord hoeveel Hij van je houdt en voor jou heeft gegeven. Wat ga je daarmee doen? Predikant Bayless herinnerde me tussen de diensten door aan een verhaal dat het evangelie heel mooi samenvat. Ik wil het graag met jullie delen. Er was eens een kleine jongen en die was heel erg gek op boten. Hij kocht een bouwsetje en bouwde een boot waarmee hij op de vijver vlak bij z’n huis kon varen. Hij deed enorm z’n best om alles perfect te doen. Hij kocht z’n favoriete kleur rood en verfde de boot kersenrood. Hij stikte alle zeilen met de hand. Hij werkte er dagen aan en toen was hij af. Toen ging hij ermee naar de vijver om te zien of hij kon varen. Hij zette hem op het water en hij voer perfect. Hij wilde de zeilen hijsen, maar toen begon het te waaien. De wind vulde de zeilen en blies het bootje ver van de jongen vandaan. Het voer maar door, tot hij het niet meer zag. Hij voelde zich hopeloos. Hij ging naar huis en was z’n bootje kwijt. Een paar dagen later liep hij langs een pandjeshuis. Hij keek in de etalage en daar zag hij gewoon zijn boot staan. Hij herkende hem aan de speciale kleur rood. Hij ging naar binnen en zei tegen de eigenaar: Dat is mijn boot. De eigenaar zei: Ik heb hem van iemand gekocht. Jij kunt hem weer van mij kopen. Het jongetje ging naar huis en haalde al z’n geld uit z’n spaarpot. Hij ging terug en kocht die boot. Toen hij wegliep, hield hij de boot goed vast en zei hij tegen hem: Ik hou van je. Nu ben je twee keer van mij: Omdat ik je heb gemaakt en omdat ik je heb gekocht. Jouw hemelse Vader heeft jou niet alleen gemaakt Hij heeft je ook teruggekocht. Niet met het bloed van een stier of geit, maar met het kostbare bloed van Z’n Zoon. Hij heeft de hemelse kluis leeggehaald om jou en mij te verlossen. Je bent twee keer van Hem: Hij heeft je gemaakt en gekocht. Maar nogmaals: Je hebt de preek nu gehoord. Wat ga je ermee doen? Weet waar je aan begint. Als deze preek bij je is binnengekomen, en dat hoop ik dan betekent dat dat je je volledig moet onderwerpen aan God. Dat is heel radicaal. Maar de wereld heeft radicale gelovigen nodig. De wereld heeft ’n radicale kerk nodig die zich volledig onderwerpt aan Gods roeping. Dus wat ga je ermee doen? Deze preek is voor jou. Het evangelie en de verlossing zijn voor jou maar je moet er wel voor openstaan. Je moet inzien dat je God niets te bieden hebt, maar alles van Hem ontvangt. Het is geen toeval dat je nog steeds kijkt of luistert, vriend. Er is een God in de hemel die jouw naam kent. Hij weet wat je wel en niet hebt gedaan en Hij houdt van je. Hij heeft al besloten wat jou betreft. Hij heeft Z’n Zoon Jezus gestuurd om jou te redden en je leven te vernieuwen. Zoek je toevlucht bij de Heere en je zult zien dat Hij heel genadig is heel vergevingsgezind en heel behulpzaam als jij het zwaar hebt. Ik sluit af met te zeggen dat God van je houdt. Als je de Heere aanroept, zal Hij een relatie met je beginnen. Het is fantastisch om in de handen te vallen van de levende God. Het is serieus, omdat Hij heilig is maar het is ook heel mooi omdat Hij ook liefde is. En Hij houdt ook van jou. Kijk de volgende keer weer. Tot ziens.

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je de uitzending fijn?

Stuur het dan door of deel het op sociale media om anderen ook te bemoedigen!

Ook interessant voor jou?
artikelen

Bewaar de juiste houding van je hart

uitzending

4 levenswijsheden die iedereen zou moeten kennen

Product

Set “Geloof” – 2 dvd’s + boekje

korte video

Pasen 2025: Wat betekent de opstanding vandaag voor jou

Steun ons werk

Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!

Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.