God behagen: Waarom geloof essentieel is
Heb jij je ooit afgevraagd hoe je écht Gods goedkeuring kunt winnen? In deze serie onderzoeken we hoe we een leven kunnen leiden dat volledig gericht is op het behagen van God. We gaan in op de belangrijke stappen om Gods zegen te ontvangen en Zijn wil te vervullen in ons dagelijks leven. Ontdek hoe je jouw hart en acties kunt afstemmen op de verlangens van de Allerhoogste en een leven kunt leven dat Hem eer doet.
-
Hallo. Wat fijn dat je kijkt. Pak vooral je Bijbel erbij, of open je elektronische Bijbel. Want we gaan een paar uiterst belangrijke teksten bekijken. Dit is iets wat elke volgeling van Jezus Christus heel, heel diep moet overdenken. Want het heeft niet alleen gevolgen voor het hier en nu, in dit leven maar ook voor je eeuwigheid. Ik wil eerst iets lezen wat Jezus zei in Johannes 8:29: “En Hij Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, omdat Ik altijd doe wat Hem welgevallig is.”
Dat is toch prachtig om te zeggen: ‘Ik doe altijd wat de Vader welgevallig is.’ In Mattheüs 3:17 kwam er direct na Jezus’ doop een stem uit de hemel: “Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.”
Ik wil de Vader ook welgevallig zijn. Ik lees nu iets wat Paulus schreef aan de Korinthiërs, in 2 Korinthe 5. Ik begin in vers 6, waar staat: “Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere.”
Dus ik woon in m’n lichaam en ben niet bij de Heer althans in fysiek opzicht. En dan verder: “Want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwen.” Zo leiden we dit leven. “Maar wij hebben goede moed en hebben er behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen.” Dus als ik sterf en m’n fysieke lichaam afleg, woon ik direct bij de Heer. “Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst.” Paulus wil dus vertrekken, omdat het veel beter is om bij Christus te zijn. Niet een beetje, maar veel beter. Rouw nooit om hen die in de Heer zijn gestorven, want zij zijn veel beter af. Ja, wij lijden een verlies, maar zij niet. Zij hebben juist enorme winst. Maar het gaat me eigenlijk om het volgende vers. Vers 9: “Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend om Hem welbehaaglijk te zijn.”
‘We stellen er eer in, inwonend of uitwonend, hier of daar om Hem welbehaaglijk te zijn.’ Daar moeten we naar streven: dat we God welgevallig zijn. In andere vertalingen staat dat het ons doel is of onze ambitie om Hem welgevallig te zijn. In een andere staat dat we ons beijveren om Hem welbehaaglijk te zijn. We maken het ons doel. Maar je kunt niet mikken op een doel dat je niet ziet. Als je leert richten met pijl en boog en niet weet waar de schietschijf is, bak je er niets van. Als je bij basketbal de ring niet kunt zien, weet je niet waar je moet schieten. Of als je voetbalt en niet weet waar het net, of het doel is dan bak je er niet veel van. Dus als het je doel is, je ernaar streeft, je ervoor beijvert of je erop richt om God welgevallig te zijn dan moet je wel weten wat Hem behaagt. Het is niet alleen in Gods belang. Maar het is ook in ons belang. Dat vers waar staat dat we Hem inwonend of uitwonend welbehaaglijk willen zijn direct daarop, in vers 10 van 2 Korinthe 5, staat: “Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door zijn lichaam gedaan heeft hetzij goed, hetzij kwaad.” Dus zoals je je aardse leven leidt. Als je God behaagt en van ganser harte doet wat goed en juist is in Zijn ogen dan word je beloond. Maar als je andere dingen nastreeft en jezelf niet ten doel stelt om God te behagen dan raak je je beloningen kwijt. En die beloningen zijn voor eeuwig. Alle gelovigen verschijnen voor de rechterstoel van Christus. Niet om beoordeeld te worden voor onze redding. Als je Christus omarmt, op Hem vertrouwt en je gewassen bent in Zijn kostbaar bloed dan ben je zeker van de hemel, als kind van God. Maar alles daarna is een beloning. Hij gaf Zijn leven voor mij, dus ik geef mijn leven voor Hem. En ik zal verantwoording afleggen voor dit aardse leven. Er zal een uitwerking zijn in de eeuwigheid als vrucht van de dingen die je wel of niet gedaan hebt in dit leven. Daarom maak ik het tot mijn doel om God welgevallig te zijn. Helemaal afgezien van het feit dat ik me moet verantwoorden voor wat ik in dit leven gedaan heb en m’n drijfveren krijg ik meer of minder beloningen en verschijn ik op die dag voor de Heer. Daar word ik eerlijk gezegd best nerveus van. Want toen Paulus zei dat iedereen voor de rechterstoel van Christus moet komen om vergelding te ontvangen voor wat we gedaan hebben Luister eens wat erop volgt: “Nu wij dus deze vrees voor de Heere kennen bewegen wij de mensen tot het geloof.” Paulus was bevreesd voor de rechterstoel van Christus. Nu, als het Paulus nerveus maakte, maakt het mij echt nerveus. Ik weet dat Hij me liefheeft. En ik bedoel het niet op een morbide of slechte manier, maar ik zeg het graag zo: Ik leef met één oog op de rechterstoel van Christus. Het belangrijkste wat ik in dit leven kan doen, is klaar zijn voor het volgende. Dit is maar een kleedkamer voor de eeuwigheid. Hoe belangrijk dat ook is, dit is nog veel belangrijker. Ik kan God daadwerkelijk vreugde brengen. En dat is veel belangrijker dan de beloningen die ik zou krijgen door dingen goed te doen. Wat is het wat God behaagt? Waar moeten we ons op richten? Waar moeten we naar streven? Wat moet ons doel zijn? Wat behaagt God nu? Luister eens naar Hebreeën 11 vers 5. Daar begin ik. “Door ’t geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden, omdat God hem weggenomen had. Vóór zijn wegneming kreeg hij namelijk het getuigenis dat hij God behaagde.” “Zonder geloof echter is het onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is en dat Hij beloont wie Hem zoeken.”
Henoch kreeg een getuigenis dat hij God behaagde en er staat dat je God zonder geloof onmogelijk kunt behagen. Het is niet lastig, of supermoeilijk, maar onmogelijk om God te behagen zonder geloof. Dus m’n allerbelangrijkste doel is geloof te hebben, het te begrijpen en in geloof te wandelen en te spreken. Want zonder geloof kun je God onmogelijk behagen. Luister naar Hebreeën 10:38: “De rechtvaardige zal uit het geloof leven. En als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.” “De rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt Mijn ziel heeft in hem geen behagen.”
Dus we moeten vóór alles leren wandelen en leven in het geloof. Voor sommige mensen is geloof iets abstracts en ondefinieerbaars. Maar de Bijbel geeft ons een heel technische definitie van geloof en laat ons dan zien hoe geloof op verschillende manieren wordt uitgedrukt. In Hebreeën 11:1 staat: “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet.”
Daar heb je je technische definitie van geloof. De NIV-vertaling luidt: “Geloof is zeker zijn van wat we hopen, zeker zijn van wat we niet zien.” En de Weymouth-vertaling: “Geloof is overtuigd zijn van de realiteit van de dingen die we niet zien.” In de loop van het hoofdstuk, na die definitie van het geloof noemt de schrijver een paar manieren waarop we ons geloof kunnen uiten. Ik ga meteen naar een daarvan, in Hebreeën 11:4. Dat geeft een prachtig voorbeeld van zo’n manier. En dit is zo toepasselijk voor jou en mij. Wil je God welgevallig zijn? Dan kun je hier mooi beginnen. Want zonder geloof kan dat niet. In vers 4 staat: “Door het geloof heeft Abel God een beter offer gebracht dan Kaïn. Daardoor kreeg hij getuigenis dat hij rechtvaardig was. Dit heeft God met het oog op zijn gaven getuigd. En door dit geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.”
Dus door het geloof bracht Abel een beter offer dan z’n broer Kaïn toen hij offerde aan God. En in Genesis lees je dat Kaïn iets van de opbrengst van de aarde offerde. Wat volkomen acceptabel was. Maar het was niet nader omschreven. Alleen ‘de opbrengst van de aarde’. Maar er staat specifiek dat Abel, toen hij z’n offer bracht iets ‘van het eerstgeboren vee en van hun vet’ bracht. Dat komt overeen met wat je hier in Hebreeën 11:4 leest: Dat Abel God een beter offer bracht dan Kaïn. Z’n offer was dus van betere kwaliteit. Abel offerde God zijn eerste en zijn beste. En Kaïn offerde iets wat hem in feite niets kostte. Vriend, er is geloof voor nodig zeker als je onbetaalde rekeningen hebt liggen om God het eerste en het beste deel te geven. Iedereen kan God z’n restjes geven. Als al de rekeningen betaald zijn, aan al m’n verplichtingen voldaan is. Als ik gedaan heb wat ik wilde en geld aan mezelf heb besteed. O, ik heb wat over. Dat geef ik aan de collecte in de kerk. Dat geef ik dan aan God. Zulke gaven raken Gods hart niet. Er is geloof voor nodig om God ons eerste en ons beste te geven. En Hij is vereerd als we Hem dat geven. Luister eens naar Spreuken 3:9-10. Daar staat: “Vereer de Heere met heel je bezit en geef Hem het eerste en beste deel. Dan barsten je schuren uit hun voegen en lopen je perskuipen over.”
Dat komt uit de Message Bible. Elders staat: “Vereer de Heere met de eerstelingen van heel je opbrengst.” Dus geef God het eerste en het beste deel van je inkomsten. In de Message Bible staat: “Vereer de Heere met heel je bezit en geef Hem het eerste en beste deel.” Daar is geloof voor nodig. Ik weet niet wat er morgen of volgende week gebeurt en kan me niet permitteren om God iets te geven. Maar ik kan me niet permitteren om God niets te geven. Het is m’n doel om God te behagen. En ik weet dat sommigen hier nerveus van worden. Dus luister, vriend. Als we aan je keukentafel kunnen gaan zitten en samen een kopje thee drinken en het hierover hebben… Misschien ben je wel een alleenstaande moeder en verdien je niet veel en probeer je de eindjes aan elkaar te knopen. Je moet voor je kinderen zorgen, al je geld gaat naar de kinderopvang en je hebt weinig te besteden. En dan moet je God nog het eerste en beste deel geven? Nou, daar is geloof voor nodig, en je moet ergens beginnen. Luister: Gods woord is waar. Als je Hem eert met heel je bezit en Hem het allerbeste brengt In een agrarische maatschappij zegt hij: “Dan barsten je schuren uit hun voegen en lopen je perskuipen over.” Zo maten ze toen de welvaart. God zegt dus: Ik zal goed voor je zorgen. Het opent een kanaal waardoor Ik je overvloed en zegeningen kan geven. Ja, daar is geloof voor nodig. Misschien ben je zakenman en drinken we samen een kop thee. Je zegt: Ik heb zoveel werknemers. Je snapt er niets van. Ik moet verzekeringen betalen, heb allerlei verplichtingen en moet machines laten repareren. Dat snap ik allemaal. Je hebt geen idee wat voor belastingen de regering me laat betalen. Er gaat wel 39 of 40 procent vanaf, en op sommige plekken nog veel meer. Dat is vrij normaal hier in de VS, afhankelijk van je tariefgroep. De regering wil het eerste deel hebben. Ik vind het niet leuk, maar ik betaal m’n belastingen wel. Maar weet je: Ik geef eerst aan God. En m’n vrouw en ik geven God het beste van ons bruto-inkomen. Want ik vind dat God nog vóór de regering komt. Je zegt: Bayless, jij bent gezegend dat je je dat kunt permitteren. Toen ik nog perziken plukte voor de kost gaf ik God het eerste en beste van elke loonbetaling. Ook toen ik in een perenboomgaard werkte, gaf ik God m’n eerste en beste deel. Toen ik huizen bouwde, gaf ik God m’n eerste en beste deel. Toen ik kelner was bij de Mexicaan gaf ik God m’n eerste en beste deel. Toen ik werkloos was Ik heb een tijd in een auto gewoond, toen ik net bekeerd was. Maar van elke dollar heb ik altijd het eerste en beste voor God bewaard. Dat doe ik al m’n hele leven, door dik en dun, in voor- en tegenspoed. God komt altijd eerst. En Hij heeft altijd trouw voor mij en m’n gezin gezorgd. En God rekent heus niet af op de 1e en 15e van elke maand. Soms leken we het niet te redden. Maar achteraf kan ik je vol vertrouwen en naar waarheid vertellen dat God trouw is. Ik zit hier nu dankzij Gods trouw. Eén ding dat Hem behaagt, is dat we Hem eren met het eerste deel van ons inkomen. Dat we Hem het eerste en beste geven. Ik hoorde eens een verhaal over een gezin dat naar de kerk ging. Thuis zaten ze aan het zondagsmaal, en de vader klaagde maar over alles. De preek was te lang, en de muziek was te hard. Het was te warm in de kerk, de mensen waren niet aardig en hij vond de gezangen niet mooi. Hij klaagde echt over alles. En z’n zoontje, die heel alert was, zei: Het was wel een prima voorstelling voor één dollar. Want meer had z’n vader niet aan de collecte gegeven. Als je een dollar of wat kleingeld geeft, of iets wat je leven niet beïnvloedt eer je God daar niet mee. Hij is meer waard dan onze restjes. Hopelijk hoor ik je nu ‘amen’ zeggen. We gaan door naar iets anders wat met geloof te maken heeft en God behagen schenkt. We lazen het in vers 5 van Hebreeën 11. “Door ’t geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En daarom werd hij niet gevonden. Vóór zijn wegneming kreeg hij namelijk het getuigenis dat hij God behaagde. En zonder geloof is het onmogelijk God te behagen.”
Dus “door het geloof werd Henoch weggenomen.” Als je het verhaal in Genesis leest, staat er, in Genesis 5:24: “Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God nam hem weg.”
Dan terug naar de Bijbelse definitie van het geloof. “Het geloof is een vaste grond van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet.” Het gelooft in de realiteit van dingen die we niet kunnen aanraken, proeven of beetpakken en die onze zintuigen niet waarnemen. Dus Henoch wandelde met God door het geloof. Luister: Henoch zag niet meer van God dan jij. En Henoch voelde niet meer van God dan jij. Maar hij wandelde met God door het geloof: “Een bewijs van de zaken die men niet ziet.” Het vereist geloof om te wandelen en te praten met een God die je niet ziet. In de Amplified Bible luidt Hebreeën 11:1: “Geloof is als feit waarnemen wat niet aan de zintuigen wordt geopenbaard.”
Ik zat te luisteren naar een kennis die het over een andere kennis had. De man over wie hij het had wandelde in mijn ogen, van iedereen die ik persoonlijk gekend heb wel dichter bij God dan ieder ander met wie ik heb mogen omgaan. Hij is nu al vele jaren in de hemel. Maar hij had een relatie met God die opmerkelijk was. Maar die andere kennis was samen met hem op een conferentie en ze zaten in hotelkamers naast elkaar. Dus de een vertelt een verhaal over hem die zo’n bijzondere band met God had. Hij hoorde hem ’s avonds laat bidden in de kamer naast hem. Maar hij bad niet zoals hijzelf deed. Hij voerde een gesprek, zei hij. Alsof God echt naar hem luisterde. Hij stelde God vragen, waarna het stil werd. Daarna reageerde hij alsof er iemand tegen hem praatte. Hij had letterlijk een gesprek met God. En dat raakte hem zo diep. En weet je: God wil dat je met Hem wandelt en praat. Als je Hem niet voelt of ziet, hef dan je handen op en zeg: Hemelse Vader, weet dat ik U liefheb. Dank U dat U bij me bent en me nooit zult verlaten. Dank U dat de Heilige Geest bij me is. Dank U dat U Uw engelen voor mij aan ’t werk gezet hebt “want ze worden uitgezonden ten dienste van hen die de zaligheid zullen beërven.” Dank U, Vader, dat Uw hand op mij en m’n gezin rust. En je prijst Hem terwijl je dat allemaal niet voelt. Het voelt en lijkt misschien zelfs of het niet waar is in je leven. Maar het geloof zegt dat God er is. Dat God alles is en alles doet wat er in de Schrift staat. Ik zal met U wandelen en praten, en leven alsof Uw oog op me rust. Ik neem de beslissingen in m’n leven op basis van het vertrouwen dat U er altijd bent. Dat U ziet als niemand anders ziet, en hoort als niemand anders hoort. En als je je leven inricht op basis van dat diepe geloof dat je weet dat het oog van de Vader op je rust en dat Hij je ziet en bij je is, geeft Hem dat zoveel welbehagen. God geeft de engelen vast een por: Moet je Mijn dochter daar zien. Er gaat veel mis met haar, ze wordt vervolgd, maar moet je haar zien. Ze eert Mij, ze looft Mij en ze praat met Mij. Gabriël, ga eens naar beneden en open wat deuren voor haar. Geloof trekt de aandacht van God. Geloof behaagt God, en zonder geloof kun je Hem onmogelijk behagen. Dan komen we bij vers 7 en een andere manier om geloof te uiten: “Door het geloof heeft Noach toen hij door God gewezen was op dingen die nog niet te zien waren uit ontzag voor God de ark gebouwd, tot redding van zijn gezin.” “Zo veroordeelde hij de wereld en werd hij erfgenaam van de rechtvaardigheid die overeenkomstig het geloof is.” Noach bereidde zich uit geloof voor. Abel gaf God uit geloof z’n eerste en beste deel. Henoch praatte en wandelde uit geloof met de God die hij niet zag. Noach bereidde zich uit geloof voor op dingen die nog niet te zien waren. God zei dat er regen en een zondvloed zouden komen. Zoiets was nog nooit vertoond, dus Noach zag het niet en had alleen Gods woord als bewijs. Dus begon hij ijverig de ark te bouwen. Hij was honderd jaar bezig met het bouwen van de ark. En daarmee redde hij z’n gezin. Je kent het verhaal van de zondvloed. Geloof is voorbereidingen treffen. Ik hoorde ooit van een stel in Botswana. Ze waren zendelingen en hadden jarenlang keihard gewerkt vrijwel zonder resultaat, zonder bekeerlingen. Hun organisatie nam contact met ze op en vroeg of ze niet met verlof wilden terugkomen. Wat ze nodig hadden. En dat zendelingenstel zei dat ze graag een avondmaalsstel wilden hebben. Daarmee wilden ze de bekeerlingen leren het avondmaal te gebruiken. Die bekeerlingen hadden ze nog niet, maar ze bereidden zich voor. En dus kregen ze een mooi avondmaalsstel. En direct daarna kregen ze hun eerste drie bekeerlingen waarna er nog velen volgden en ze een bloeiende gemeente kregen. En wat deden ze? Zich voorbereiden door het geloof. En door het geloof stellen we ons vertrouwen in een God die we niet kunnen zien en in Zijn Zoon Jezus Christus, Die voor ons is gestorven en weer opgestaan. Stel je vertrouwen in Hem, vandaag nog.
-
mis geen enkele uitzending
Onze service voor jou: we sturen je wekelijks een email met de link naar de nieuwste uitzending.
Breng hoop naar de huiskamers – vooral in deze speciale tijd!
Vooral in onzekere tijden vinden we het een geweldige kans om mensen hoop te geven door Gods Woord.
naar de preektekst
Als je ook regelmatig updates van Bayless wilt ontvangen, vul dan hier je e-mailadres in. Om technische redenen is dit ook nodig als je alleen het script wilt ontvangen.
Geef een reactie